Tuesday, June 2, 2009

Barangkali 'Buah Kebencian' bakal menimpa lagi Zambry'

Dato' Seri Zambry Abdul Kadir menulis di blognya:

"Saya sempat meninjau kejadian angin kuat yang memukul kawasan pantai DUN Pasir Panjang sehingga membawa ke kawasan Rungkup.

Alhamdulillah tidak berlaku sebarang perkara lebih buruk seperti kehilangan nyawa. Apa yang agak menarik dalam kebanyakkan rumah yang saya lawati itu, ada sebuah rumah yang menjadi perhatian saya.

Saya melawat rumah keluarga nelayan yang ditimpa pokok kelapa. Mengikut maklumat yang saya terima keluarga nelayan ini membina rumah di atas tanah yang bertuan yang juga jirannya.

Bila sampai saya, Dato' Seri Kong Cho Ha (Ahli Parlimen Lumut dan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan), Pegawai Daerah dan YDP Majlis Perbandaran Manjung, meletakkan kereta di kawasan jalan ke rumah mangsa.

Kebetulan hanya ada dua buah rumah sahaja di situ, satu rumah tuan tanah dan satu lagi rumah mangsa. Apa yang mengejutkan pemandu saya, Tuan DO, Menteri, dan YDP ialah bila tiba-tiba sahaja tuan rumah (yang berusia awal 40an) meluru ke arah kereta dan mengarahkan supaya keluar dan melarang kereta kami diletakkan disitu.

Katanya dia juga bayar cukai dan dia punya hak untuk benarkan siapa masuk. Masing-masing tercengang lihat gelagatnya sehingga ketua kampung hilang sabar.

Bila ditanya rupanya dia tidak suka Menteri Besar datang melawat mangsa kerana beliau menyokong parti lain.

Cuma apa yang saya katakan biarlah dia dengan sikap yang bengis itu sehingga sudah hilang rasa kemanusiaan untuk sama-sama membantu orang dalam kesusahan. Saya tidak terkejut melihat watak-watak seperti orang itu.

Inilah hasilnya bila benih kebencian dan permusuhan ditanam, maka buah dipetik adalah buah kebencian dan permusuhan. Saya tidak salahkan dia, tapi saya salahkan orang yang menanam benih itu."

Itulah yang dikuatiri akan berlaku selepas peristiwa penyingkiran Dato Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin sebagai Menteri besar Perak secara yang tidak sah

6 comments:

  1. Salam buat bumiperak...

    Kalau iapun beri lah salam dulu kalau masuk kawasan orang...Kalau ada papan tanda PENCEROBOH AKAN DITEMBAK..bagaimana ..tak mati katak dibuatnya...Ini yang dikatakan Tun Mahathir UMNO/BN ni gopoh sangat

    Satu lagi..perlulah muhasabah diri..kenapa rasa di BENCI orang...jangan main lagu Bangau Oh Bangau..selama lamanya..

    Sesungguhnya Allah jua Maha Mengetahui

    Wallah Hualam

    ReplyDelete
  2. Awak cakap apa yang awak suka Zambry tapi apa yang telah terjadi tidak akan dapat di ubah hanya dengan kata-kata yang manis.
    Awak rasa awak dipihak yang benar dan orang lain semuanya salah maka terpulanglah kepada rakyat menentukan nya.

    ReplyDelete
  3. ......itu mujor Pasir Panjang kawasan melayu, kalau kampung Koh kawasan cina rasanya dah lama si Zambry kena tokak pungkok dengan anjing!

    ReplyDelete
  4. zambri hang kena ingat...nie..dalam hang ada kuasa

    orang tak hormat..awat hang dan geng hang tak pakai otak?? hang ingat ni zaman rakyat bolih di perbodoh lagi ka?? puak puak umno hangpa bolih lah
    zaman tu dah berlalu..aku nak ingat kat hang..
    "MULIA MANUSIA..BUKAN KERANA PANGKAT DAN GELARAN..
    ORANG LANIE..TAK HERAN TU SEMUA..HARTA BERTIMBUN
    SEKALIPON..KALU DAPAT CARA MEROMPAK..RASUAH...
    JUAL NEGERI..PEGI MAMPOS LAA KAMU...KAMU NAK NAPI?? TOK SAH LA..ADUN/MP UBN SEMUA PENYAMUN..
    MOGA TUHAN MELAKNAT HANPA SEMUA..NIE..DOA RAKYAT
    PERAK DARI SEMUA BANGSA TAK KIRA AGAMA..

    ReplyDelete
  5. salam buat semua

    aku hanya mampu berkata

    PADAN MUKA HANG ZAMBRY,NAK SANGAT JAWATAN MB ATAS ARAHAN MAHKAMAH TAPI HANG LUPA DENGAN IZIN ALLAH RAKYAT YANG MENJADI PENENTU RIWAYAT HANG SEBAGAI MB PERAK LANTIKAN MAHKAMAH..MUKA TAK MALU DAN ADA HATI NAK JENGOK RAKYAT KONON PRIHATIN,,,BOLEH BERAMBUS DENHGAN SEKULAR HANG DAN DUDUK DIAM DIAM KAT PULAU 9

    ReplyDelete