Monday, March 7, 2011

Farahana Jamaludin... macam SIAL!

Oleh MOHAMMED SOFIAN BAHAROM
pengarang@utusan.com.my
KUALA LUMPUR 5 Mac - Imej Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat boleh disamakan dengan pengamal ajaran sesat, Ayah Pin kerana menjadikan agama sebagai alat untuk menguasai pemikiran pengikutnya. Pengarah Kebangsaan Jaringan Melayu Malaysia (JMM), Farahana Jamaludin berkata, kedua-dua pemimpin tersebut mempunyai persamaan kerana mengaburi mata pengikutnya demi memuaskan segala nafsu mereka.

"Mereka boleh melakukan apa sahaja tanpa boleh ditegur oleh pengikutnya kerana 'kesucian' mereka itu," katanya kepada Mingguan Malaysia di sini hari ini. Beliau mengulas kenyataan Menteri Besar Kelantan itu semalam bahawa Pas akan terus menggunakan isu agama dalam kempen pilihan raya kerana perbuatan itu merupakan sebahagian kerja dakwah seperti yang dilakukan oleh Nabi Muhammad SAW.

Nik Abdul Aziz turut menyifatkan mana-mana mufti yang menolak untuk mengaitkan amalan mengundi sewaktu pilihan raya dengan hukum syurga dan neraka sebagai mufti yang layak mengeluarkan fatwa di negara komunis sahaja. Jelas Farahana, kenyataan Nik Abdul Aziz itu menunjukkan sikap angkuh serta mengangkat dirinya ke suatu martabat yang begitu tinggi.

Tambahnya, perbuatan biadab tersebut juga merupakan contoh kepada kepimpinan ala Ayah Pin yang menganggap dirinya nabi pada zaman ini. "Justeru, saya mencabar Nik Abdul Aziz supaya menjelaskan mengenai agendanya untuk memperkenalkan Islam kepada ahli DAP dan seterusnya merancang mengislamkan mereka dalam masa terdekat," ujarnya.

32 comments:

  1. celaka ko betina sundal..nanti rkyat malysia jatuhkan hukuman sndiri pd ko baru kau tahu..jenuh ko lari merata2 nanti..nasib baik org malysia penyabar dan boleh brfikir dgn rasional x mcm ko.

    ReplyDelete
  2. apakah dia sudah bersuami?jika belum, siapakah yg akn mengahwininya? tentu suku-sakat syaitan saja yg akn.......

    ReplyDelete
  3. memang BETINA SIAL DAN GAMPANG AKU LUDAH MUKA NYA YG TERPAMPANG DLM SURAT KHABAR insyaAllah dia akan dpt petunjuk Allah swt setelah mendpt musibah spt kemalangan yg teruk yg dia sendiri mencari nya itu pun kalau dia MASIH SEDAR akan kesilapan nya dan bertaubat..

    ReplyDelete
  4. perh ni mmg terbaik la! ==' tak patut la dia tulis mcm tu. xpela kita xpatut tuduh dia yang bukan bukan.kalau btl la dia memfitnah, maka ada lah balasan nya x di dunia di akhirat kelak sama2 kita melihat :) moga2 dia dapat memberi penjelasan dan memohom maaf kan kan :))

    ReplyDelete
  5. syiok ni kalo rogol betina ni...

    ReplyDelete
  6. Kalaupun dia bersalah...bukan kah elok jika kita mengeluarkan kata2 yang elok untuk menasihatinya? kalau maki hamun kita akan sama dengannya. Semoga perempuan ni insaf...

    ReplyDelete
  7. Betul tu.. bukanlah kita yang boleh jatuhkan hukum kepada seseorang segalanya HAK Allah nak tentukan baik dan buruk nasibnya. Entahkan tuan punya diri tak rasa terhina kata begitu.Oleh itu saya perbetulkan tajuknya (Macam Sial). Ini soal maruah yang kita sama-sama rasa bila orang alim dan ulama dituduhkan SESAT!. A'uzubillah

    ReplyDelete
  8. Perempuan ni memang mulut jahat.patut-patut suruh dia minta maaf kat Nik Aziz

    ReplyDelete
  9. oi anak siapa ni. mak bapak die x bagi didikan agama [ islam ] die ni pernah solat x? lumrahnye kalau org tu beriman x macam ni...apapun bertaubat nasoha lah ye...kalau nk kata malu, besar malu tu. jawatan Pengarah tu bagi lah pada org lain yg ada keimanan..

    ReplyDelete
  10. Yang komen marah2 serupa jer ngan Farhana Jamaluddin tu..Apalah be professional...Ngata n kutuk org pun dosa gak..Kalau marah sekali pun sedar sikit apa yang kita cakap.bawak beristighfar adalah jalan terbaik..Kutuk n keji adalah dilarang Allah S.W.T..Especially Mi Mercik..

    ReplyDelete
  11. Datok Mufti dah nasihatkan bertaubat dan mohon maaf, lakukanlah segera. Kena mohon maaf dari yang kena fitnah. Bertaubat kpd Allah. Semoga mendapat petunjuk dariNya - buat penghirahan kpa yg positif. Tak mustahil, ini satu permulaan turning point bagi Farahana. Lihat apa berlaku kpd seorang wartawan Inggeris yang beranggapan negatif terhadap Tliban, akhirnya memuji Taliban dan masuk islam. wallahua'lam

    norpg

    ReplyDelete
  12. bodo sial pnya betina..celaka..jgn pernah sesiapa mngahwini dia..habis satu fmili dia nnti bedosa..

    ReplyDelete
  13. orang sekarang sudah makin hilang etika.. ish!! geram3! nk nasihat baik2 pon komfem dier buat donno je kerana ego n kerek diorang yg menebal.. grrr

    ReplyDelete
  14. Semoga Allah memberi hidayah kpd bedebah ini atau diajar dengan BALA yang besar

    ReplyDelete
  15. Bumi Perak Negeri TemanMar 8, 2011, 4:17:00 PM

    Bagaiamana pula mereka yang menghina dan mencerca mufti Perak? saya andaikan anda semua sama sahaja.

    ReplyDelete
  16. jgn sama kan politik ngan agama..... agama suci .... politik kotor. klu agama campur politik hancur dowh. Baru kutuk ckit dah melenting hehehehe... Klu PAS kutuk tak pe plak.

    ReplyDelete
  17. ish2,ada lg budak bodoh yg masih memisahkan agama n politik,,,memang betul2 sekular la ini budak,yg xpernah beljar kisah2 nabi,ingt k, nabi x pernah pun memisahkan apepun dengan agama,,cuma manusia sekarg je yg memisahkan urusan pemerintahan dengan agama,sebelum kata bnda2 yg nampak diri 2 jahil,,balik belek buku dulu okehhhh

    ReplyDelete
  18. kesian sungguh perempuan begini.
    ini yg dinamakan kebodohan memakan diri.

    jika nk berbicara berkenaan org lain.
    kenali diri dulu. berkata-katalah menggunakan akal.

    ReplyDelete
  19. anak haram...aku doakan bakal laki dia Ayah pin...mampos ko betina..

    ReplyDelete
  20. Betina sial betul budak nie..nak apa..pangkat? Buduh macam kerbau.Boleh samakan Tuan Guru dengan Ayah Pin.....lempang ajer betina ni

    ReplyDelete
  21. rileks2...kita bakor je btina nih!! kita bakor..

    ReplyDelete
  22. betina ni faham ugama ke tidak

    ReplyDelete
    Replies
    1. eja agama pun x betul nak nasihatkan org

      Delete
  23. sial, bodoh... aku xredha pae yg ko ckp.. sial,bodog,bengung,, tak sedar diri.. nak bercakap pasal org lain yg lebih ilmu. ko ini belajar tahap mana nie..sengal sgt ini.. muka mcm tahi.. monyet. geram nya akuuuuu.. aju jumpa aku langgar je betina sial ni

    ReplyDelete
  24. nik ajis sesat hahaha.. aku sokong nik ajis sesat.. babi punya ponik..

    ReplyDelete
  25. mcm ni bleh jd president haha bodoh betul sape yg lantik,ckp pn gagap2 mcm baca skrip..betina bodoh mcm gampang...jaringan bodoh..umporno sial

    ReplyDelete
  26. I am really surprise to see such a remark coming from from a person who seem to fear Allah(Pakai tudung).
    However you need to understand the responsibility of an Ulama (mengikut AlQuran dan Sunnah)who is entrusted by Rakyat to create an environment that fulfill criteria stipulated by Allah.
    The old man (Tok Guru) is just tring to bring us back Allah after being misled by the Jewish influence. Ayah Pin claim himself as god bu Tok Guru Nik Aziz wants to bring us bak to Allah swt . There are claer difference unless you DON'T WANT to see and understand it.

    ReplyDelete
  27. betina neh letak otak kat pale lutut.
    nak kutuk2 pon tgk org laa..

    ReplyDelete
  28. Nak tanya..dah prnah jumpa Tuan Guru ke..dah pernah tgok rumahnya ke..Seorang yg cukup bersederhana..rumah aku lagi bsar sdgkan apalah sgat aku ni berbandingkan Tuan Guru..aku pun malu tgok orang yg alim dan berkedudukan besar..x mementingkan diri..Ko senang2 jer cakap..mghukum orang lain..mcmlah pahala dosa kat tangan ko..aku tengok gambar ko yg seksi meksi tu pun dah tahu..ko ni berpura2..dlam akhbar bertudung..tapi profil fb..hampeh..skrag dah tukar gmbar pmpuan arab pulak..apasal takut..kalau berani..menongkah aruslah..wah bukan main lagi pangkatnya..Pengarah Jaringan Kebangsaan melayu..nilah salah satu tugas dia..menghentam ulamak melayu..sepatutnya tegur2lah artis2 melayu yg seksi meksi tu..ajar cara berpakaian yg sewajarnya..tukar cara pemikiran orng melayu..ini tidak..macam satu kes..ada sorang artis tu berbikini kat Indonesia..gambarnya tersebar dalam internet pada tahun tu..tapi xkna gam pun..malah dapat undian terbanyak dari peminat2..xdi pulaukan pun dan mrangkul anugerah pelakon drama wanita popular lagi..sebab tulah dia sampai mgalir armata..(dlm hati dia gamaknya cakap..aikkkss..kes pakai bikini pun boleh menang ke..ada orang sokong ker )..yg undi tu org melayulah. jugak..alahaaaahaiii..buat ko..pompuan,,aku doakan ko diberi ptunjuk dan idayah..menilai mana benar dan salah..

    ReplyDelete
  29. ik0t sdap ml0t k0 je.....

    ReplyDelete
  30. Kalu pmpuan ni ckp btol cmne?? Maknenye owg2 yg duk mnyalak mcm anjing ni la lembunye..org2 tua ckp, Klu jpe dgn org bdoh wat diam jela, bia org2 bdoh duk kutuk2, keji2 mcm pngikut2 TGNA kat cnie..

    ReplyDelete