Monday, June 15, 2009

Ucapan Dasar Presiden PAS jelaskan maksud Perpaduan dan Kerajaan

Ikutilah IntiPati Ucapan Dasar Presiden PAS di Muktamar PAS ke-55 di Shah Alam seminggu yang lalu semoga dikalangan kita dapat merenungi hasrat murni arah mahu dibawa oleh pemimpin kita. Idea yang dilontar oleh pimpinan tentulah berpijak dari dasar syarak dan jauh daripada tindakan merugikan parti atau gabungan Pakatan Rakyat.

Tuan Guru Dato’ Nik Aziz Nik Mat di dalam ucapan Ceramah Perdana malam itu menegur para perwakilan PAS ada yang langsung tidak membahaskan ucapan dasar presiden tetapi berceramah kepada ahli telah faham PAS. Maka ramai yang membuat pelbagai tafsiran dan andaian kadang-kadang terkeluar dari akhlak dan batas jamaah.

MUKADIMAH

Disepanjang tahun selepas PRU lalu, telah berlaku dugaan yang menguji keupayaan pencapaian PAS. Kita juga menghadapi 5 pilihanraya kecil dimana Pakatan Rakyat memenangi semuanya kecuali di Batang Ai, memberi isyarat jelas rakyat menolak kerajaan BN dan bersama dengan perubahan.
Namun tindakan menjatuhkan Kerajaan Pakatan Rakyat Negeri Perak secara tidak demokratik dengan senjata peras ugut dan rasuah politik bagai menghancurkan harapan rakyat selama ini. BN berselindung disebalik mahkamah, eksekutif dan agensi kerajaan untuk menghalalkan tindakan tanpa susila. Kuasa perundangan, kehakiman dan eksekutif terhormat dan tinggi, telah mendapat imej tercemar dan tercalarnya demokrasi negara kita.

ISLAM MEMIMPIN PERUBAHAN

Tema yang dipilih ‘Islam Memimpin Perubahan’ pada Muktamar tahunan PAS tahun ini berketepatan dengan suasana kecelaruan dan kepincangan samada kehidupan rakyat mahupun kepimpinan. Kepercayaan Islam adalah penyelesaian memerlukan usaha dari PAS. Manisia bersikap yang terlalu materialistik penyebab kepada kemerosotan nilai kemanusiaan dan maruah bangsa. Gagasan politik Islam adalah penyelamat dan penyelesaian kepincangan setelah sistem yang terpakai gagal menyempurnakan aturan hidup masyarakat.

Slogan BN yang silih berganti adalah komestik sekadar ada jasad yang tiada roh. Slogan Satu Malaysia diperkenalkan gagal menyatukan umat selagi rasuah dan ketidakan seimbangan agihan masih belum dapat ditangani. Penyalah-guna kuasa eksekutif, legistif dan kehakiman mengakibatkan demokrasi semakin mundur.

Pendidikan dan pelaksanaan Islam dibatasi dengan acuan UMNO untuk mengekal kuasa dan bermatlamatkan dunia maka lahirlah anak-anak tidak bermoral dan tidak beramanah.

Keadilan Islam bersesuaian dengan fitrah manusia yang akan merungkai permasalahan masyarakat. Zaman menuntut perubahan, rencanakan perubahan mengikut keserasian fitrah ummah. Islam menuntut kepimpinan yang ada tanggung-jawap dan ikhlas mendapat kebaikan dunia dan akhirat.

Perubahan Islam menepati fitrah itu, ia adalah lengkap sesuai sepanjang zaman. Ketetapan dan cara hidup hidup yang diredhai Allah dan Rasul dengan berpandukan Al-Quran dan hadis Rasululah.

“Wahai orang-orang beriman! Jadilah kamu sebagai penegak keadilan kerana Allah, menjadi saksi dengan adil. Dan janganlah kebencianmu terhadap sesuatu kaum, mendorong kamu untuk berlaku tidak adil. Berlaku adillah. Kerana (adil) itu lebih dekat kepada takwa. Dan bertakwalah kepada Allah, sesungguh Allah Maha Teliti apa yang kamu kerjakan.” Surah Al-Maidah ayat 8:

PAS merupakan organasasi politik siasah Islam mengemukakan nilai-nilai keadilan Islam dengan penerusan usaha dakwah dan tarbiah. Berteraskan sifat saling hormat menghormati kepada masyarakat berbilang kaum. Tampil dengan model ikutan bagi penyelesaian masalah dan penyumbang kepada pembangunan masyarakat dan negara.

Perubahan yang direalisasi berdasarkan kerangka dan rujukan Islam yang dipimpin oleh kalangan ulama. Oleh itu PAS bersedia menerajui perubahan dan memikul amanah kepimpinan Negara Malaysia selepas Pilihanraya Umum ke-13 nanti.

DALAM NEGARA
1. PAS memperjuangan Kemerdekaan Bangsa, Bahasa Melayu dan Ugama Islam
2. Membersihkan maruah dan nama baik pemimpin negara di mata dunia
3. Memperkasakan memartabatkan Bahasa Melayu
4. Mengkaji semula akta ISA, OSA, Akta Polis, Akta Mesin Cetak dll.
5. Pilihanraya yang bebas dan diskriminasi kepada pembangkang

IKLIM EKONOMI
1. Kegagalan Sistem Riba dan kapitalis
2. Penyelewengan kuasa, rasuah, kronisme dan nepotisme
3. Negara dan rakyat yang beban dengan hutang dan kos hidup
4. PAS membawa Pembangunan dengan semangat ‘perkongsian’ adil dan saksama.

PEMERKASAKAN ORGANISASI
1. Cabaran kini dan akan datang yang mencabar memerlukan petugas dan sistem yang kemas dan lengkap
2. Ketahanan diri dengan tarbiah dengan pemikiran dan kefahaman yang jitu.
3. Kelab Penyokong PAS

SABAH DAN SARAWAK
Mengembangkan sayap PAS dengan kekerapan kunjungan pemimpin ke sana.

PERANAN DEWAN-DEWAN
Dewan Ulama:
Memberi kefahaman pejuangan Islam kepada ahli PAS dengan mengatur Program dan Seminar. Menyumbang tenaga untuk dakwah, tarbiah, amal dan kebajikan.

Dewan Pemuda
Mengakhlakkan aktiviti hiburan, sosial, sukan dikalangan anak muda.
Melahirkan penyokong dan penggerak untuk berbakti kepada Parti dan masyarakat.

Dewan Muslimat
Golongan wanita meramkumi melebihi 50% komposisi penduduk perlu pemerhatian penting.
Menerajui agenda isu-isu wanita di bandar dan di luar bandar

ANTARABANGSA
1. Menjalinkan hubungan baik dengan negara-negara luar untuk kepentingan politik, ekonomi, sosial dan sebagainya.
2. Membela nasib umat Islam di negara-negara umat Islam yang ditindas

PENUTUP
Menyeru semua peringkat menggukuhkan hubungan ukhwah dan persaudaraan dalam saff jemaah. Beriktizam melakukan perubahan, menonjolkan kepimpinan Islam dengan hikmah kepada harapan rakyat dari pelbagai kaum, ugama dan budaya.

Bersedia untuk berdialog, bermuzakarah dan berdebat dengan sesiapa sahaja demi merealisasaikan “Islam Memimpin Perubahan”. Bersama mengeratkan persefahaman dan keserasian setiakawan untuik melancarkan gerakerja di semua peringkat dalam Pakatan Rakyat. Menyerlahkan kreadibiliti dan perpaduan pakatan rakyat untuk menempah kejayaan yang lebih besar dalam PRU ke-13 nanti. Insya Allah.

1 comment:

  1. Tujuan PAS bersengkokol dengan DAP se mata2 inginkan sekelimut kuasa memerintah. Yang akan di timpa malang ialah orang melayu.

    PAS sudah mengetahui bahawa DAP sedarah sedaging dengan PAP Singapura. Cina dan india Malaysia sudah bersatu menyokong DAP@ PAP. Untuk menguatkan kedudukan nya DAP mengambil hati pemimpin2 PAS dengan menyokong nya pada PRU12 yang lepas.

    PAS mengetahu akan kesalahan nya menyokong DAP@PAP, apakan daya sudah termakan budi. Terpaksa terus menyokong DAP. Sekarang cuma rakyat melayu sahaja yang boleh selamatkan negara dari balapetaka ini. Kita kena berhenti menyokong PAS dan PKR, menyokong mereka bermakna menyokong DAP @ PAP.

    ReplyDelete