Wednesday, March 11, 2009

2 Kes Pakatan Rakyat Neg Perak di Mahkamah Tinggi K.Lumpur hari ini.

Empat Persoalan status MB Perak

K.LUMPUR 10 Mac 2009: Mahkamah Tinggi (Bahagian Rayuan dan Kuasa Khas) di sini semalam mengumumkan empat persoalan berperlembagaan yang perlu ditentukan Mahkamah Persekutuan dalam pertikaian undang-undang antara Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin dan Datuk Dr Zambry Abdul Kadir.
Persoalan dibacakan Hakim Lau Bee Lan spt berikut:

1. Samada DYMM Sultan Perak tidak memperkenan permintaan bagi membubarkan DUN Perak mengikut Perkara 16(6) dibaca bersama dgn Perkara 18(2b) Undang-undang Tubuh Kerajaan Negeri Perak BOLEH diadili?.
2. Yika YA, persoalan seterusnya ialah samada DYMM Sulatan Perak tidak memberi perkenan itu SAH di sisi Undang-undang?.
3. Samada perlantikan Menteri Besar yang BARU mengikut Perkara 16(2a) ) dibaca bersama dgn Perkara 18(2a) Undang-undang Tubuh Negeri Perak oleh DYMM Sultan Perak boleh diadili?.
4. Sekira YA, persoalan seterusnya ialah samada Menteri Besar yang baru itu dilantik secara sah disisi Undang-undang.

Persoalan itu dirumus oleh Peguam Kanan Persekutuan Datuk kamaludin Md Said bagi Pejabat Peguam Negara spt diminta Hakim Jumaat lalu.

Selepas Persoalan diumumkan Peguam Sulaiman Abdulllah uang mewakili Mohd Nizar mengemukakan bantahan atas alasan persoalan berkenaan tidak relevan dgn permohonan mereka. Bernama

Speaker Mohon deklarasi 2 DUN kosong

K. LUMPUR, 10 Mac 2009 : Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak, V Sivakumar semalam MEMFAILKAN PERMOHONAN untuk perintah deklarasi bahawa kerusi DUN Behrang, Changkat Jering dan Jelapang kosong atas dakwaan peletakan jawatan tiga Adun itu dan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) untuk melaksanakan pilihan raya kecil.

Sivakumar dalam saman yg difailkan di Pejabat Pendaftaran mahkamah Tingi di sini, menamakan ADUN Behrang, Jamaluddin Mohd Radzi; ADUN Changkat Jering Kapten (B) Mohd Osman Jailu dan ADUN Jelapang Hee Yit Foong sebagai responden pertama hingga ketiga dan SPR sebagai responden keempat. Kerusi mereka adalah kosong akibat perletakan jawatan mereka pada 1 Mac dan Hee 3 Mac.

Sivakumar turut memohon satu perintah injunksi menghalang ketiga-tiga mereka bertindak, menjalankan dan melaksanakan tanggung jawap, fungsi dan tugas sebagai ADUN.

No comments:

Post a Comment