Sunday, March 14, 2010

Natrah: Tidak satukan Rakyat Melayu tentang penjajah

SHAH ALAM, 12 Mac 2010: Khalid Samad mengulas pandangan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin semasa di majlis pelancaran buku Natrah di kampus UTJM, Jalan Semarak,Kuala Lumpur Selasa 9 Mac 2010.

Muhyiddin mengajak Umno dan Pas bersatu demi mempertahankan kesucian Islam demikian ketika menyampaikan ucapan perasmian buku 'Natrah: Cinta, Rusuhan dan Air Mata' di ibu negara yang turut dihadiri Timbalan Presiden PAS, Nasaruddin Mat Isa dan Ketua Penerangan PAS Pusat, Idris Ahmad.

Beberapa media arus perdana melaporkan Muhyiddin turut melahirkan rasa yakin bahawa parti-parti poltik yang mewakili umat Melayu boleh mencapai perpaduan sekiranya semua pemimpin parti-parti terbabit berusaha ke arah itu.

Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad menegaskan bahawa umat Melayu tidak pernah bersatu dalam isu dan sejarah Natrah yang meletus pada 1950 lalu. Walaupun parti perkauman Melayu itu ditubuhkan sejak 1946, orang-orang Melayu dari Umno didapati tidak bersama rakyat berbangsa Melayu dalam mempertahankan akidah gadis juvana terbabit.

" Sejarah Natrah berlaku pada tahun 1950 menyaksikan rakyat Melayu bersatu atas beberapa pertubuhan berhaluan kiri seperti Kesatuan Melayu Muda (KMM), Angkatan Pemuda Insaf (API) dan Angkatan Wanita Sedar (AWAS). Sebaliknya Umno diam membisu. Pemimpin Umno tidak ada yang ke depan kerana mereka adalah anak emas penjajah manakala Parti Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM) yang diharamkan antara pejuang kemerdekaan. ” jelas Khalid petang tadi di Pusat Khidmat Masyarakat Ahli Parlimen, di sini.

Dr. Burhanuddin al-Helmi adalah pejuang sebenar, iaitu salah seorang pemimpin KMM yang kemudiannya menyertai PAS turut dipenjarakan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) kerana dilihat mengepalai beberapa siri demontrasi dan mogok di Malaya dan Singapura.
"Yang ditahan adalah Dr. Burhanuddin al-Helmi yang ditahan oleh penjajah (dan) pemimpin Umno tidak ada yang ke depan.

Cita-cita PAS sejak 1951 adalah kesinambungan Hizbul Muslim mengajak semua rakyat pelbagai kaum bersatu padu atas nama keadilan Islam. Atas dasar Islam yang dipegang PAS, kita bukan nak rakyat berpecah-pecah, kita nak semua rakyat berbilang kaum bersatu atas keadilan sosial yang diperkenalkan Islam," katanya.

Sehubungan itu, PAS tidak perlu bersatu dengan Umno kerana parti perkauman Melayu itu cenderung pada kezaliman sejak era penjajahan lagi. Dasar perjuangan Melayu oleh Umno lebih hina dari dasar 'keadilan sosial' yang diperjuangkan oleh PKR dan DAP dalam Pakatan Rakyat.

sumber harakahdaily

No comments:

Post a Comment