Thursday, February 11, 2010

MB Perak, tidak noktah atau masih dilema. Apa kata mereka?

Apakah Gelora yang mula reda?. Itu yang dapat dikatakan dari krisis yang panjang semenjak rentapan kuasa oleh Barisan Nasional (BN) terhadap Menteri Besar Perak Dato Seri Ir Nizar Jamaludin dari Pakatan Rakyat. Tutur kata, raut wajah dan riak badan memang ada yang tak puas-hati dengan keputusan berkenaan, namum terpaksa akur dengan ketentuan ini.

Mohamad Nizar Jamaludin: Ini adalah risiko paling besar yang dihadapi oleh negara masa kini dan kita perlu perbetulkannya. Keputusan mahkamah itu mengketepikan prinsip-prinsip yang ditetapkan dalam perlembagaan.”

“Rakyat ingin melihat badan kehakiman bebas membuat keputusan. Tetapi berdasarkan alasan yg dikemukakan hakim, ia menunjukkan badan kehakiman masih tidak bebas dan dipengaruhi pihak tertentu. Ini adalah hari yang paling sedih bagi Malaysia.
Pakatan Rakyat Perak akur dengan keputusan tersebut biarpun pahit dan tidak berhasrat untuk menentang keputusan yang telah dibuat oleh hakim Mahkamah Persekutuan.

Kepimpinan kami yakin keputusan yang dibuat mahkamah tidak melambangkan keadilan yang sebenar dan tidak menghormati hak dan kuasa rakyat.

Zambry Abdul Kadir: Saya sebagai seorang yang dipertanggungjawabkan, mengharapkan dalam sistem kita berpolitik tentunya ada had dan batas dan proses itu sudah pun dibuat oleh Mahkamah dan keputusan sudah pun didengar.

Bagi saya apa yang penting ialah menyeru semua pihak termasuk Nizar untuk kembali bekerja, bukan soal penyokong dan bukan penyokong tetapi untuk seluruh rakyat Perak. Kembali melaksanakan agenda untuk rakyat dan kita semua dipertanggungjawabkan sebagai pemimpin.
Sebagai pemimpin, adalah tugas kita untuk melaksanakan yang terbaik untuk rakyat.

Kepada Nizar saya boleh jumpa dia, tidak ada masalah. Anda tahu dia kemalangan pun saya pergi jumpa dia, tidak bawa wartawan. Ini menunjukkan tanda hormat dan kasih saya kepada sekalian rakyat Perak.

Abdul Hadi Awang: Kepimpinan yang diterajui Nizar masih teguh kerana pilihan rakyat yang mengundi Pakatan Rakyat di Perak. Peristiwa hitam ini tidak patut melemahkan semangat juang dikalangan peminpin dan anggotaq parti untuk keadilan sebenar.

Dalam menghadapi suasana sebegini, rakyat Perak yang cintakan keamanan dan keadilan diminta bertenang dan mengelak dari terlibat dalam provokasi yang mungkin dicetuskan pihak-pihak tertentu yang akan merugikan kita.

Pihak kepimpinan tertinggi Pas akan berbincang dalam masa terdekat untuk mengambil langkah strategik dalam menghadapi situasi ini.

Datuk Nik Aziz Nik Mat: Penyokong Pakatan Rakyat di Perak perlu memprotes keputusan Mahkamah Persekutuan yang memihak kepada Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir. Kerana keputusan kemenangan Barisan Nasional (BN) bukan menerusi pilihan raya, sebaliknya rampasan kuasa.


Perasaan benci adalah menentang kebatilan yang perlu ditanam dalam hati rakyat terhadap keputusan itu kerana kemenangan Barisan nasional (BN) bukan menerusi pilihan raya, sebaliknya rampasan kuasa.

Walaupun tidak dengan demonstrasi tetapi perasaan benci dalam hati kepada keputusan (mahkamah), teras perjuangan adalah untuk keamanan dan keadilan semua.

Dato’ Seri Anwar Ibrahim: Nizar seorang yang dipertanggungjawabkan, kita mengharapkan dalam sistem kita berpolitik tentunya ada had dan batas dan proses sudah pun dibuat dan keputusan sudah pun didengar.

“Saya tidak terkejut dengan keputusan itu kerana kita faham dengan keterbatasan dalam sistem undang-undang, Bukan soal penyokong dan bukan penyokong, tetapi bagi saya seluruh rakyat untuk kembali melaksanakan agenda untuk rakyat dan kita dipertanggungjawabkan sebagai pemimpin.


Sebagai pemimpin, adalah tugas kita untuk melaksanakan yang terbaik untuk rakyat. Beri penjelasan isu berkenaan kepada rakyat, selain berdepan dengan kemungkinan berlaku pilihan raya lebih awal di negeri itu.

Lim Guan Eng: berkata parti itu kecewa dengan keputusan mahkamah itu yang disifatkan bercanggah dengan prinsip asas demokrasi iaitu kerajaan perlu dipilih oleh rakyat.

Beliau berkata mana-mana kerajaan yang mendapat mandat tidak melalui undi secara langsung adalah melanggar prinsip demokrasi kuasa rakyat.

Sehubungan itu, DAP mengulangi gesaan supaya Dewan Undangan Negeri Perak dibubarkan dan mengembalikan kuasa kepada rakyat dengan mengadakan pilihan raya negeri yang baru, katanya dalam satu kenyataan.

Tengku Razaleigh Hamzah: Datuk Seri Ir Haji Mohammad Nizar Jamaluddin masih lagi menjadi Menteri Besar Perak sehinggalah beliau meletakkan jawatan atas kerelaannya sendiri, atau disingkirkan melalui usul undi tidak percaya pada persidangan Dewan Undangan Negeri.

“Perlembagaan tiada memperuntukkan kuasa untuk menyingkirkan Nizar dengan apa cara sekalipun, termasuk petisyen atau arahan daripada sesiapa juapun. Usul pada Dun sahaja yang boleh menyingkirkan Nizar daripada jawatan itu, selain itu tak kiralah berapa banyak majlis angkat sumpah, lompat-melompat, sidang akhbar dan perisytiharan, atau apa jua iklan, paparan, sogokan atau tindakan dibuat ke atas persoalan ini tidak terpakai”.

“Untuk menguji mandat berkenaan maka kerajaan yang memerintah, mesti sama ada menyerahkan kembali kepada rakyat untuk menentukannya melalui pilihan raya negeri ataupun melalui usul undi tidak percaya pada persidangan dewan undangan negeri,’

Bumiperak: Kekacauan dan keserabutan di Negeri Perak ini adalah berpunca oleh tiga orang katak di Behrang, Cangkat Jering dan Jelapang. Kenapa kita nak Bubarkan DUN seluruh negeri Perak sedang kita tahu busuk dari pengkianat ini telah melibatkan keseluruh ceruk hingga berpanjangan.

Biar rakyat tentukan sendiri jika ingin keadaan yang selamat dan tenteram ini berpanjangan kepada rakyat dan kerajaan Negeri Perak.

1 comment:

  1. ingat tak sejarah ghee hin dgn haisan.. buat hal sapa, jadi mangsa sapa

    ReplyDelete