Friday, February 19, 2010

Pemimpin Lompat tidak ada maruah dan tanggung dosa

Kata-kata Abraham Lincoln Presiden Amerika, “Seorang kawan adalah dia yang mempunyai musuh yang sama dengan kita ada dan adalah mudah memaafkan kepada musuh daripada memaafkan seorang kawan.”
Pepatah Melayu mengatakan seperti gunting dalam lipatan dan duri dalam daging kepada kawan yang khianat.


Begitulah yang dialami kepimpinan kerajaan di Perak, Pulau Pinang dan Selangor yang diserang oleh rakan dalam Pakatan Rakyat sendiri yang mengeluarkan kata-kata kesat kepada kepimpinan. Kenyataan mereka telah dijadikan isu dan diprovokasi oleh Barisan Nasional untuk menimbulkan kemararahan rakyat..

KOTA BAHRU 16 Feb 2010 Bekas Mufti Perlis, Dr Mohd Asri Zainul Abidin menyifatkan wakil rakyat yang lompat tidak bermaruah dan tanggung dosa kerana mengkhianati kepercayaan dan tidak menghormati keputusan rakyat. Pimpinan adalah amanah dalam Islam maka sebilangan ahli politik yang berpaling tadah ini menunjuk mereka tidak bermaruah. Individu terbabit perlu meletak jawatan jika ingin lompat parti dan pilihanraya kecil baru perlu diadakan untuk melantik pemimpin yang lebih baik.

Tuan Guru Nik Aziz bersependapat, pemimpin politik yang bertindak ‘lompat parti’ perlu minta maaf dengan setiap pengundi di kawasan terbabit kerana mengkhianati amanah yang telah diberikan rakyat pada pilihanraya.

Jikalau sebaliknya, pemimpin yang melompat dari parti lain untuk menyertai Pas dianggap sebagai kembali kepada hakikat asal perjuangan politik menurut Islam. “Orang Melayu yang kembali kepada Pas, bermakna dia kembali kepada asal kerana mereka berasa bersalah berada dalam kerajaan yang mengamalkan dasar sekular yang mengasingkan antara politik dengan ugama.”

Namun Pas tidak menerima pemimpin yang bermasalah dan pemilihan diperingkat rakyat penting seperti sistem demokrasi dalam pemilihan dalam parti Pas.

No comments:

Post a Comment