Wednesday, June 29, 2011

GILA! Pakai baju BERSIH haram, boleh ditangkap

KUALA LUMPUR 29 Jun - POLIS akan menahan sesiapa sahaja yang mempamerkan apa-apa perkataan atau lambang yang menghasut orang ramai menyertai perhimpunan haram yang dianjurkan oleh beberapa kumpulan di ibu negara pada 9 Julai ini, kata Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar.

"Bukan sahaja baju, kereta, bas, kasut, seluar dan apa sahaja yang berbau hasutan akan ditangkap di bawah undang-undang yang boleh diguna pakai,” katanya kepada pemberita di Bukit Aman di sini hari ini.


Beliau berkata, antara undang-undang yang boleh digunakan dalam tindakan ini ialah Seksyen 27(5) Akta Polis iaitu percubaan untuk mengadakan perhimpunan haram.

Sehubungan itu, Ismail menasihati kumpulan yang berlainan ideologi itu supaya membatalkan hasrat mengadakan perhimpunan haram demi keamanan negara. - Bernama

PUTRAJAYA 29 Jun: Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein berkata, hari ini baju T Bersih adalah haram kerana ia ada kaitan dengan perhimpunan haram.

"Baju T itu ada hubung kait dengan satu perhimpunan haram jadi apa jua yang mereka pakai adalah haram," kata belia pada sidang ahbar bersama dengan Pesuruhajaya Tinggi Bangladesh ke Malaysia, Atiqur Rehman, di sini.
Hishammuddin menjawab pertanyaan mengenai tindakan polis menangkap orang-orang yang memakai baju terbabit.
Ditanya sama ada tangkapan orang-orang berkaitan dengan perhimpunan haram 9 Julai itu bermotif politik, Hishammuddin berkata: "Di pihak mereka atau di pihak kami? saya boleh kemukakan soalan sama kepada mereka".

Mengenai perkara lain, Hishammuddin berkata, tindakan akan diambil terhadap ahli Pemuda UMNO yang berhimpun di hadapan ibu pejabat Parti Keadilan Rakyat di Petaling Jaya Isnin lalu oleh kerana mereka berhimpun tanpa permit polis.

"Saya beritahu mereka (polis) melayani Pemuda Umno dengan cara sama. Tidak ada orang mengatasi undang-undang," katanya. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment