Friday, November 7, 2008

KEMELUT ATAU KEMUNCUP Kerajaan Negeri Perak

KUALA KANGSAR, Rabu 5 Nov 2008 Kira-kira 2000 orang berkumpul di satu Perhimpunan dan Penyerahan Memorandum kepada KeBawah Duli Tuanku Sultan Azlan Shah beberapa pertubuhan Melayu yang diketuai Gerakan Melayu Perak(GMP) di pimpin Datuk Seri Dr Mohd Hilmi Ismail. Bersama peminpin Pertubuhan lain, Persatuan Darul Ridzuan Wilayah, Tan Sri Megat Najmuddin Megat Khas, Barisan Bertindak Perpaduan Melayu (BBPM), Osman Abu Bakar; Ahli Parlimen, Datuk Ibrahim Ali, Datuk Jins Shamsuddin, Datuk Seri Abdul Aziz Shamsuddin, Tun Haniff Omar, Jeneral (B) Tan Sri Mohd Zahidi Zainuddin.

Perarakan dari Masjid Ubudiah ke Dewan Santapan, Istana Iskandariah yang hampir semua berpakaian baju melayu dan membawa sepanduk tertulis perkataan seperti ‘Melayu leka hilang kuasa', ‘Melayu bukan bangsa pendatang,’ dan ‘Jangan pertikai Artikel 153-Islam Agama Rasmi’ .

Mesej perhimpunan ini ujar Dr Mohd Hilmi, bagi menyokong ketetapan dibuat pada Mesyuarat Majlis Raja-Raja ke-215 di Terengganu bulan lalu, mengajak orang Melayu pertahankan institusi beraja, kontrak sosial dan kedudukan Melayu, agama Islam dan perkara 153 Perlembagaan.

Tuduhan oleh ‘pihak tertentu’ mencabar ketuanan Melayu untuk kepentingan politik masing-masing dan bukannya demi kepentingan rakyat dan negara. “Rakyat semakin muak kerana isu politik terlalu banyak hari ini”, tambahnya. Jesteru, GMP sebagai badan bukan politik mengajak semua orang Melayu Islam tanpa mengira Umno, Pas atau Parti Keadilan Rakyat (PKR) atau mana-mana ideologi, supaya bersama-sama mempertahankan perlembagaan negara.

Sultan Perak, Sultan Azlan Shah telah perkenan menerima mengadap yang berkumpul di Dewan Santapan, Istana Iskandariah. Presiden GMP, Dr Mohd Hilmi mengetuai bacaan ikrar taat setia kepada Sultan Perak, penyerahan memorandum dan diakhiri dengan laungan ‘Daulat Tuanku’ dan’Hidup Melayu’.

Titah baginda, semua pihak menghentikan politik keterlaluan dan berfikiran secara rasional dengan mengutamakan kepentingan rakyat memilih kerajaan. Keamanan Negara dan kerukunan rakyat tidak harus dikorbankan kerana perebutan kuasa dikalangan peminpin dan kumpulan tertentu. Penubuhan negeri-negeri Melayu, Persekutuan Tanah Melayu dan seterusnya Malaysia berteraskan sejarah, evolusi sejagat, nasionalisme dan kebudayaan bangsa yang mendaulat institusi raja sebagai penyatuan kaum, agama, bahasa dan budaya Negara.

Jika berlaku kesilapan atau tergelincir perlaksanaan dasar tertentu, maka perbetulkan mekanisme perlaksanaanya bukan mempertikaikan tunjang Negara. Dasar tunjang yang menjadi asas kepada pembinaan Negara merdeka ini tidak harus disentuh, diuji dan dicabar sama sekali kerana dibimbangi menguris sensiviti Melayu.

Sultan Azlan berkesimpulan, pengekalan institusi raja di Negara ini secara tersirat adalah usaha meneruskan dan mengekalkan identiti kerajaan berpaksikan Melayu. Jesteru titah Baginda, sebarang pindaan Perlembagaan yang menyentuh kedudukan raja-raja dan kuasa Raja Pemerintah yang meliputi agama Islam, bahasa Melayu, orang Melayu dan Bumiputera perlu terlebih dahulu mendapat perkenan Raja-raja sendiri.

Komentar akan menyusul kemudian,
BumiPerak

No comments:

Post a Comment