Thursday, April 29, 2010

PRK Parlimen Hulu Selangor belum berakhir

28 April 2010 Laporan polis telah dibuat di ibu pejabat polis daerah Shah Alam pada kira-kira jam 4 petang ini dengan ditemani peguam Mohd Khairuddin Othman untuk mengambil tindakan undang-undang di bawah seksyen 499 Kanun Keseksaan terhadap ketiga-tiga pihak (Zahid Hamidi, Zainal Abidin Sakom dan Utusan Malaysia). Hassan Ali mendakwa tuduhan mereka boleh mencemarkan reputasinya sebagai Exco Hal Ehwal Selangor dan pentadbiran baru Negeri Selangor yang tegas melaksanakan peraturan surau dan masjid sebagai zon bebas politik.
Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi menuduh saya memberi khutbah berbaur politik, kononnya saya terlupa membaca selawat menyebabkan tidak sah fardhu Jumaat 23/4/2010 serta menuduh menderhakan kepada Duli Yang Maha Mulia Sultan Selangor kerana saya tidak mematuhi arahan yang dikeluarkan oleh pihak yang berkuasa.
Datuk Zainal Abidin Sakom melalui Berita Nasional yang disiarkan oleh Klasik Nasional, telah memberi komen yang serupa seperti apa yang telah dilakukan oleh Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.
Laporan Utusan Malaysia pula saya nampak ada unsur putar belit kenyataan.
"JAIS sudah keluarkan kenyataan, saya dah sebutkan seperti yang dilaporkan Sinar Harian” katanya.

Kenyataan mereka boleh mencetus ketegangan di kalangan masyarakat Islam.
“Ada memang ada (baca selawat). Saya yakin 100 peratus dan saya berpengalaman 40 tahun membaca khutbah. Semenjak dua tahun pentadbiran (Selangor bawah Pakatan Rakyat), tiap-tiap minggu saya akan baca khutbah di seluruh Selangor, kecuali apabila saya berada di luar negara,"

No comments:

Post a Comment