Tuesday, July 28, 2009

Nizar: Isu Lilin tidak perlu jadi kontroversi ulama

SUNGAI SIPUT 28 Julai 09. Timbalan Pesuruhjaya PAS Perak Dato Seri Mohd Nizar Jamaluddin berkata tindakan memegang lilin bagi mengingati kematian Setiausaha Politik kepada Exco Selangor, Teoh Beng Hock sepatutnya tidak dijadikan isu para ulama dan cerdik-pandai Islam kerana banyak lagi isu besar lain yang lebih sesuai dan layak untuk dikeluarkan fatwa.

Ujarnya banyak lagi perkara-perkara besar dan jauh lebih khurafat yang perlu diberi penekanan oleh golongan mufti atau cendikiawan Islam berkaitan fatwa. Seharusnya Fatwa diwujudkan berkenaan amalan rasuah, hukum ISA atau tidak memakai tudung wanita Islam.
Beliau berkata demikian di Majlis Pelancaran tabung ekonomi asrama anak-anak yatim dan miskin Nurul Ihsan, Sungai Siput.

Tambahnya, tindakan yang dilakukan (pegang lilin) sebagai menghormati budaya mendiang Teoh dan bukan amalan kerap dilakukan. "Jika hendak dikaitkan dengan Fatwa, terlalu banyak yang boleh kita persoalkan. rampasan kuasa, acara hiburan yang diluluskan, apa hukumnya" katanya. bp

2 comments:

  1. AGAMA ISLAM SEBAGAIMANA YG KITA KETAHUI DAN SEKIRANYA ISLAM KITA BERPANDUKAN AL-QURAN DAN AL-HADIS ADALAH AGAMA YG MUDAH DAN BERSESUIAN
    DGN PEREDAAN SEMASA MAKSUD UNIVESAL.
    JADI YG MENYEMPITKAN,GOLONGGAN YG BERGELAR KONONNYA ULAMATLAH TOK GURULAH MEREKA-MEREKA INILAH YG MENYEMPIT DAN MENYUKAR AGAMA ORANG HENDAK MENGGAMAL AGAMA.
    YANG LEBEH TEROK LAGI MENGUCAR-KACERKAN AGAMA ORANG-ORANG POLITIK KERANA MEREKA MEMENTING PENGGAROH DAN MENGGAROH PADA PENYOKONG YG TERLALU TAKSOF PADANYA JADI AGAMA DIPERMAINKAN..UNTOK KEPENTINGGAN POLITIKNYA.

    ReplyDelete
  2. agama islam mengalakan kita menghormati agama lain.Tapi tindakan nizar pegang lilin tu bukanya menghormati agama lain tapi melambangkan yang nizar lebih utamakan populariti dari bangsa asing sampai tak dapat membezakan yang harus dengan yang mana haram.Adalah disyorkan nizar tu taubat.

    ReplyDelete