IPOH 10 Jun 2009 Satu Fiesta Usahawan dan Perlancongan akan diadakan di Lapangan Terbang Sultan Azlan Shah, Ipoh menyambut pendaratan penerbangan FireFly ke Ipoh untuk operasi perjalanan ke Singapura via Subang KL.
Lapangan Terbang Ipoh bagaikan sunyi-sepi semenjak 3 tahun lalu apabila MAS dan kemudian AirAsia menamatkan operasi dengan alasan landasan terbang pendik dan projek pembinaan sekitarnya. Peralihan pendaratan penumpang dari Lapangan terbang Subang ke KLIA juga faktor kekurangan penumpang kerana masa yang singkat menggunakan Lebuhraya dari Ipoh ke Kuala Lumpur. KartikaAir menamatkan juga laluan ke Medan Indonesia dengan alasan yang sama.
Ipoh dan Negeri Perak amnya perlu memiliki pasarana terpenting ini untuk memajukan sebagai destinasi industri dan perlancongan. Menteri Besar Perak semasa di bawah Pakatan Rakyat, Dato’ Seri Ir. Nizar Jamaludin pernah menyuarakan pandangan supaya Lapangan Terbang Ipoh kekal dan boleh dipanjangkan bersesuai saiz kapalterbang komesial yang lebih besar sekarang ini. Kajian dari pakar geografi dan pihak DCA mengatakan lapangan terbang Ipoh boleh dipanjangkan dengan sedikit orientasi kedudukan sediada.
Menteri Pengangkutan Dato’ Seri Ong Tee Keat semasa mengulas berkata Lapangan terbang Ipoh perlu dipindahkan ke Tronoh kerana kedudukan yang sediada terhad dan tidak sesuai lagi. Maka apakah alasan yang sama jika FireFly menamatkan operasi selepas ini dan Ipoh akan terus ketinggalan dengan arus pembangunan dan kemajuan.
Carta di atas diperolehi dari Malaysia Airport Berhad (MAB) menyatakan fakta sebenar penerbangan pesawat ke Ipoh.
No comments:
Post a Comment