Monday, November 24, 2008

Kerajaan Perak martabatkan Media Alternatif tangkis tohmahan

Ipoh 22 Nov 2008, Program Cambah Fikiran Isu-isu Semasa anjuran Urusetia Penerangan Kerajaan Negeri Perak telah diadakan di Dewan Serbaguna, Bangunan Darul Ridzuan, Ipoh telah berlangsung sehari suntuk bermula 9.30 pagi dan berakhir 5.30 petang dengan penyertaan kira-kira 300 orang peserta mewakili peminpin masyarakat peringkat daerah dan mukim, Jawatankuasa Penerangan peringkat Bahagian dan Cawangan parti-parti Pakatan Rakyat juga jemputan para-para blogger seluruh Negeri Perak.
Program bertujuan menyampaikan penerangan isu-isu semasa, maklumat terkini lagi benar untuk dihebahkan kepada segenap lapisan rakyat Negeri Perak. Menyedari ruang penyampaian maklumat di akhbar-akhbar harian, radio dan TV telah dinafikan penyiaran, malahan berita-berita yang negatif dan laporan diputar-belitkan faktanya mendapat liputan. Jesteru, Kerajaan Negeri tiada peluang untuk menangkis tohmahan maka diharapkan peserta-peserta konvensyen ini menjadi penyambung maklumat kepada rakyat Negeri Perak.
Aturcara Program
Program bermula dengan ucapan aluan dari Pengarah Urusetia Penerangan kerajaan Negeri Perak, Ustaz Zulkifly Ibrahim dan Exco Pembangunan Industri, Perdagangan dan Penerangan, YB Tai Sing Ng. Ucaputama berupa ‘Amanat Misi dan Visi Kerajaan Pakatan Rakyat Negeri Perak’ disampaikan oleh Menteri Besar Dato’ Seri Ir Nizar seterusnya merasmikan konvensyen Penerangan.

Pembentangan Visi I bertajuk ‘Aspirasi dan Harapan Rakyat selepas PRU ke-12 – menterjermahkan Manifesto dan Perlaksanaannya’ disampaikan oleh Presiden Teras Melayu, En Mohd Azmi Abd Hamid. Kemudian disambung dengan Pembentangan Visi II bertajuk ‘Memperkasa dan Meluaskan wilayah Pakatan Rakyat melalui Pendekatan Penyayang’ disampaikan oleh Hj Baharom Abu Bakar, pakar Perunding Latihan dan Kaunseling, UIA Malaysia.

Jam 2.00 petang selepas makan tengahari dan solat zohor, diadakan Sessi Diskusi dan Dialog bertajuk ‘Penjelasan isu-isu Semasa kerajaan Negeri Perak ke arah mengukuhkan keyakinan Rakyat’ dibarisi oleh ahli panel, YB Kasevan (PKR) ADUN Hutan Melintang/Speaker Dewan, YB Dato’ Ngeh Koo Ham (DAP) ADUN Sitiawan, YB Zainuddin Mohd Yusoff (PAS) ADUN Lubuk Merbau.

Program diakhiri dengan pertemuan dan sidang rediasi diantara para-para blogger seluruh Negeri Perak dikoordinasikan oleh YB Zainuddin Mohd Yusoff dan Ust Zulkifly Ibrahim dan berakhir jam 5.30 petang.

Amanat Menteri Besar
Menteri Besar Perak, Dato Seri Ir Nizar memulakan ucapan dengan petikan surah Al Ahzab ayat 72 bermaksud “Sesungguhnya telah kami turunkan amanah (perintah) kepada langit, bumi dan gunung-ganang lalu mereka enggan dan takut menerimanya, kemudian amanah itu dipikul oleh manusia. Sesungguhnya manusia itu sangat zalim lagi sangat jahil.”

Demikian jualah amanah Allah dan harapan Rakyat amat berat untuk dipikul terasa letih, tidak terdaya dengan pelbagai kerenah yang diasak dari segenap sudut. Namun ikhlas dan berkeyakinan perjuangan berada dilandasan yang benar, maka ini memberi semangat tenaga kekuatan untuk terus meminpin hingga kini. Tugas dan kerja dilakukan bukan atas pengelaman dan kelayakan tetapi adalah amanah. Tambahnya, sekiranya Pakatan Rakyat menduga untuk mengambil-alih kepimpinan Kerajaan Negeri pada pilihanraya lalu, sudah tentu akan membarisi calun-calon yang benar-benar berpengelaman dan hebat untuk bertanding.

Tetapi calon-calon yang menang tiada pengelaman langsung dalam mentadbir sebuah kerajaan, ini berbeza dengan Umno dan Barisan Nasional yang selama lebih 50 tahun berpengelaman tentunya memahami selok-belok pentadbiran dan perlaksanaan urusannya. Namun Kerajaan negeri berjaya melepasi cabaran dari hari ke hari dan semakin nampak gagah hingga menggerunkan pembangkang seperti di sidang DUN yang baru lalu, ujar Ir Nizar.

Ir Nizar mendedahkan masih menghadapi sabotaj dari pegawai bawahan bagi menggagalkan urusan pentadbirannya seperti membocorkan maklumat yang disepakati juga permohonan dan arahan yang dilambat-lambatkan agar dilihat Kerajaan Negeri kurang cekap. Serangan dengan masalah peribadi yang disengajakan supaya ada Anggota Dewan bertelagah dan tersisih. Banyak lagi tuduhan yang dilemparkan seperti isu tanah, isu Melayu, isu rasuah dan lain-lain yang boleh melemahkan Kerajaan Negeri jika tidak diurus dengan baik.

Oleh itu Program Penerangan adalah penyambung dan cermin kepada kerajaan Negeri sekarang. Kerjasama dari penyampai maklumat penting agar maklumat betul dan benar ini akan menbuka mata setiap rakyat. Apabila rakyat cerdik, akan melahirkan rakyat yang bersatu-padu. Kerajaan Negeri akan dipandang kuat dan teguh membina suasana keyakinan pelabur asing.

“Wahai orang-orang beriman, jika datang seorang fasik antara kamu membawa satu berita, maka selidiklah (untuk menentukan) kebenarannya supaya kamu tidak menimpakan kepada satu kaum (dengan perkara yang tidak diingini) dengan sebab kejahilanmu, sehingga menjadi kamu menyesali apa yang kamu lakukan.”

Sessi Diskusi dan Dialog
Selepas Pembentangan Visi dan Misi oleh dua penceramah tadi (tunggu dulu), pada jam 2.00 petang acara Sessi Diskusi dan Dialog. Apa yang sangat menariknya adalah gabungan 3 orang ahli panel, berlainan bangsa, berlainan ugama dan berlainan parti dalam satu Visi dalam Pakatan Rakyat. Mereka ialah YB Kasevan (PKR) ADUN Hutan Melintang/Speaker Dewan, YB Dato’ Ngeh Koo Ham (DAP) ADUN Sitiawan/Exco, YB Zainuddin Mohd Yusoff (PAS) ADUN Lubuk Merbau/Exco.

Keadaan sebenar peminpin Pakatan Rakyat Negeri Perak inidapat mempelihatkan kesefahaman, permuafakatan, keazaman yang patut menjadi contoh dan teladan. Kerajaan berbelanja jutaan ringgit menjaya intergrasi nasional, perpaduaan kaum patut mencontohi Negeri Perak. Ia kerajaan contoh seluruh dunia, mengundang duta-duta asing membuat kunjungan.

YB Zainuddin, Pengerusi Jawatankuasa Agama, Pendidikan Islam, Wanita dan Kebajikan berpendapat orang Melayu mundur bukan kerana salah kaum lain terutamanya kaum China. Ini adalah kerana sikap. Orang Melayu jelas berjaya apabila berada di perantauan adalah contoh untuk difikirkan. Tidak setuju dengan konsep bangsa Malaysia tetapi rakyat Malaysia kerana bangsa mencerminkan ketamadunan umat seharusnya dibanggakan.

YB Ngeh Koo Ham, Pengerusi Jawatankuasa Infrastruktur, Kemudahan Awam, Tenaga, Air dan Hal Ehwal bukan Islam menekankan 5 prinsip kerajaan Negeri Perak menepati kehendak ugama Islam. Beliau sedia mewakili kaum Melayu jika yang tertindas dan perlu pembelaan. Menjelaskan secara terperinci isu tanah yang heboh diperkatakan. Membetulkan minda kaum Cina dari Islam fobia dan anti kemajuan.

YB Kasevan, Speaker Dewan Negeri Perak mengeluarkan kaum oleh kepompong MIC pada pilihanraya Mac lalu majoriti kaum india secara jelas menyokong Pakatan Rakyat. Beliau mengkaji Al-Quran untuk memahami budaya kaum Melayu. Menjelaskan Sekolah Keb Tamil berbeza dengan Sekolah Agama Rakyat dan Sekolah Persendirian Cina.

Sessi soal-jawab dengan peserta dengan sikap keterbukaan dan jelas telah jawab.

Kesimpulan
Demokrasi unik di negeri Perak sentiasa mendapat perhatian dalam dan luar negara. Perpaduan kaum dan pemuafakatan sukar Umno-BN mainkan melainkan berita-berita yang dimanipulasikan. Oleh itu peranan Media Alternatif penting bagi membawa kebenaran mematah hujah yang meracuni fikiran rakyat.

No comments:

Post a Comment