Tuesday, September 30, 2008

Tazkirah Ramadhan oleh Ir. Nizar di JKR Perak


Pada 25 Ramadhan lalu, Jabatan Kerja Raya Negeri Perak telah menerima tetamu istimewa iaitu YAB Dato’ Seri Ir. Mohd Nizar untuk meyampaikan tazkirah Ramadhan. Istimewanya Nizar kerana beliau adalah seorang ketua kerajaan, seorang ahli politik, seorang professional dan seorang ustaz. Beliau tiba sebelum solat zohor, disambut Pengarah JKR yang baru Ir. Dr. Safry Kamal Hj Ahmad, Ketua-ketua Bahagian dan kakitangan. Turut serta rombongannya ialah Hj Wan Junaidi Ahmad S/U Sulit MB dan Mohamad Thiang pegawai Khas MB.

Ir Nizar telah mengimamkan solat zohor berjemaah kakitangan JKR Negeri Perak di surau tingkat 4 dengan kehadiran penuh sesak. Selepas solat zohor YAB Nizar memulakan ceramah.

Ir. Nizar nampak gembira kerana JKR tidak asing padanya, beliau mengenali ramai kenalan dari kalangan jurutera-jurutera di JKR Negeri Perak, samada semasa menuntut di luar negara atau berurusan dengan projek-projek JKR. Dengan Pengarah JKR yg baru Ir. Dr. Safry, beliau telah dikenali semenjak belajar di luar negara..

Al-Quran

Surah Al-Baqarah ayat 185,”bulan Ramadhan yang padanya diturunkan Al-Quran,, menjadi petunjuk bagi sekalian manusia serta keterangan-keterangan yang jelas tentang petunjuk yang membezakan antara yang benar dan salah”. Ir Nizar memulakan kuliah.

Beliau menjelaskan maksud ayat Al-Quran iaitu (huda) petunjuk jalan kepada destinasi yang dituju dan (furqan) panduan arah sepanjang hidup yang mana perlu dipatuhi dan ditegahi. Di bulan ramadhan Allah turunkan Al-Quran sebagai panduan kepada manusia supaya sampai ke destinasi yang diredhai dan bukan jalan yang sesat.

Warga Jabatan Kerja Raya sepatutnya lebih memahami dengan penjelasan ayat ini kerana JKR ini ada kaitan dengan pembinaan jalanraya. JKR ini membina jalanraya sebagai petunjuk atau penghubung serta menyediakan arah-panduan untuk dipatuhi pemandu melalui jalan yang berliku dan bersimpang-siur ini. Maka begitulah tugas kita ke arah membawa masyarakat dan negara kepada kesejahteraan dan keredhaan Allah. Setiap amalan dan perbuatan baik dan buruk yang dilakukan akan dikira Allah.

JKR adalah ‘brain’ kerana mempunyai kepakaran dan tenaga professional dalam pembangunan infrastrukur penghubung pentadbiran kerajaan Negeri Perak. Pembinaan bangunan awam oleh JKR adalah untuk kemudahan dan keperluan rakyat berurusan. Dengan bekerja berpandu dan beramal dengan al-Quran maka perkara yang menyalahi peraturan dan penyelewengan akan dapat dielakkan.

Kerajaan Pakatan Rakyat Negeri Perak adalah pilihan rakyat dan peminpin yang terpilih adalah ketentuan dari Allah. Kepimpinan adalah amanah Allah yang perlu dipikul dan dia sebagai peneraju kerajaan, melaksanakan halatuju kerajaan berdasarkan peraturan dari Al-Quran.

Cuba fikirkan saudara-saudara fikirkan, ujar Ir Nizar, “mampukah untuk mengadakan pemuafakatan dan kesefahaman Kerajaan Negeri Perak yang dianggotai 18 dari DAP, 7 dari PKR dan 6 dari PAS dengan pembahagian pendokongnya orang Islam 9 dan orang bukan Islam 24”.

Tapi realitinya sehingga 6 bulan ini kerajaan yang ada masih utuh dan bertahan kerana perjuangan berdasarkan al-Quran. Kebenaran dari al-Quran yang diterapkan terbukti membawa keadilan, nilai murni dan kebaikannya dapat diterima oleh semua kaum dan ugama. Dasar Islam yang diterapkan Kerajaan Negeri Perak tidak pernah mendapat tentangan dari kalangan bukan Islam.

Mudah-mudahan Ramadhan ini warga Kerja JKR mendapat ketakwaan untuk bekerja sebagai ibadat.

Takwa

Ir. Nizar dalam loghat Perak menafsirkan Surah al-Baqarah ayat 183, “Weh kome-kome yang beriman, kome diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan atas deme-deme yang terduhulu dari kome, mudahan kome bertakwa”.

Puasa adalah ujian untuk orang beriman dan nilai sebenar dari lapar dahaga untuk mendapat ketakwaan. Puasa menguji kita kepada keyakinan dan keimanan kepada Allah iaitu Allah Maha berkuasa, Maha Melihat dan Maha Mengetahui setiap perbuatan kita lakukan. Bulan Ramadhan dilimpahi kurnia Allah untuk direbut oleh mereka yang bertakwa.

Ir Nizar membuat perumpamaan Ramadhan diibaratkan sebuah kapal membawa sarat dengan muatan berharga yang berlabuh pada satu tempoh. Nahkoda kapal menawar barang-barang berharga itu sesiapa yang inginkan. Adakah kita menangguh-nangguh atau buat tak kisah tawaran itu hingga tempoh itu berlalu?

Surah al-Hujurat ayat 13, “sesungguhnya yang paling mulia diantara kamu (disisi Allah) ialah orang-orang yang paling takwa”

Ir Nizar amat berharap agar seluruh anggota JKR mendapat rahmat Ramadhan untuk meningkatkan imejnya dari tanggapan buruk di mata masyarakat. Banyak kedengaran kepincangan dan penyelewengan dalam perlaksanaan projek-projek kerajaan. Sebagai contoh bulan April 2008 yang lalu, satu kompleks perlancongan kerajaan Negeri Perak yang bernilai RM4.6 juta di Tasik Banding telah runtuh ranap sebelum diduduki. Maka jadilah ia sebagai iktibar.

Akhlak

Al-Ankabut ayat 45,” dan dirikan solat, sesungguhnya solat itu mencegah dari (perbuatan) keji dan mungkar. Dan (ketahuilah) mengingati Allah (solat) itu lebih besar. Allah mengetahui setiap apa yang kamu kerjakan.”

Setiap perbuatan baik dan buruk disimpan ‘chip memory’ yang akan ulang tayang Allah nanti untuk disaksi kita sendiri setiap kelakuan kita lakukan. Ambil kesempatan beramal baik dan beribadat kepada Allah di bulan Ramadhan, bulan keampunan dan bulan rahmat Allah akan lepas dari azab neraka. Peluang untuk ‘delete’ perbuatan buruk dan tercela dengan amalan benar ikhlas.

Adakah kita tidak mahu menyertai bersama orang-orang yang mendapat untung?

JKR adalah ‘lead’ kepada Jabatan-jabatan lain kerana ia adalah petunjuk jalan. Kerajaan Negeri dipandang wibawa dari kualiti kerja yang diamalkan. Kemajuan Negeri Perak akan dapat dihasilkan atas usaha yang dilakukan JKR.

5 Prinsip Kerajaan Pakatan Rakyat Negeri Perak

1. Adil
2. Amanah
3. Telus
4. Berwibawa
5. Berkebajikan



Panjang ceritanya… tunggu dan lihat di;
http://www.bumiperak.blogspot.com

No comments:

Post a Comment