Saturday, September 6, 2008

Kuliah Subuh bersama MB di Rapat Jaya Tambahan

Artikel ini tak siap... Cubaan aje!!

Pada 6 Sept 2008 Masjid Nazrin Shah, Rapat Jaya Tambahan, Ipoh telah menerima kehadiran tetamu istimewa buat pertama kalinya. Tetamu yang berkunjung pada waktu subuh itu adalah Dato' Seri Ir Mohd Nizar Menteri Besar Perak.

Saya keluar rumah selepas sahur dan tiba pada waktu subuh di Masjid ini setelah mendapat maklumat SMS semalam dari seorang teman.

Permerhatian saya suasana diwaktu subuh dengan kehadiran jemaah yang luar biasa ramainya melimpahi lebih tujuh saf tentunya satu kepelikan kepada penduduk setempat. Biarpun Masjid Raja Nazrin yang dibina pada tahun 1994 dengan kos RM3.5juta besar indah namun pengunjung setia tetap dari kalangan golongan orang pencen dan warga emas. Tetapi di pagi subuh kali ini, menerima jemaah kebanyakan dari kalangan generasi muda pula.

Selesai solat subuh, ketua kampung Rapat Jaya Tambahan, Tuan Hj Wahid memberikan ucapan alu-aluan kepada MB Perak. Selanjutnya YAB Nizar sambil berdiri sebelahan mimbar masjid menyampaikan kuliah subuh.

Permulaannya beliau menyentuh persoalan ibadat puasa dengan memetik ayat al-Baqarah yg mafhumnya. 'wahai orang2 beriman, diperintah ke atas kamu berpuasa sebagaimana diperintahkan ke atas mereka sebelum kamu, mudah-mudahan kamu bertakwa.

"Hanya dengan sepotong ayat tersebut manusia yang beriman diseluruh dunia sanggup mematuhi perintah Allah untuk berpuasa dan berduyun2 memenuhi masjid2 dan surau2 untuk beribadat solat terawikh terutamanya," kata YAB Nizar.

"Tetapi mengapa dalam persoalan solat waktu yang wajib, ramai manusia yang mengaku beriman mengabaikannya walaupun terdapat lebih 40 ayat dalam Al-quran yang menyeru tentang perintah menunaikan solat," tambah YAB Nizar

YAB Nizar turut menimbulkan persoalan solat fardhu lima waktu berjemaah yang kurang diberi keutamaan berbanding solat sunat tarawih berjemaah yang hanya sunat kedudukannya, ujar YAB Nizar kepada para jemaah.

Puasa sunat enam di bulan Syawal sebaiknya dilakukan di awal bulan syawal

Berpuasa dengan kadar yang sederhana dan tidak membazir

Mohd Nizar memulakan Surah mewajibkan berpuasa kpd umat Islam. Di dalam Al-Quran cuma ada 1 surah yang menyeru kepada Puasa dan lebih 40 surah yang menyeru kepada Solat.


Tangungjawap sebagai ketua samada ketua keluarga, ketua pejabat, ketua _ _ _ seterusnya ketua Kerajaan.

No comments:

Post a Comment