Tuesday, November 4, 2008

Anwar Ibrahim di Himpunan Pegawai Kerajaan Negeri Perak

Ipoh, 3 Nov 2008 Majlis Himpunan kali ke-4/2008 diberi khas kepada ‘Bicara Eksekutif’ dari Ketua Pembangkang dan ahli parlimen Permatang Pauh, Dato’ Seri Anwar bin Ibrahim di Bangunan Darul Ridzuan. Kehadiran ahli-ahli Mesyuarat Kerajaan Negeri, YB ahli Dewan Undangan Negeri, Setia-usaha Kerajaan, Pegawai Kewangan Negeri, Pegawai-pegawai dari Jabatan dan Agensi Kerajaan dan wakil kerajaan di Daerah-daerah memenuhi Dewan Banquet di Bangunan Darul Ridzuan, Ipoh.

Majlis dimulakan dengan bacaan doa oleh Ust.Mohd Kassuri bin James Baven@Mazlan dari JAIPk dan bacaan ikrar oleh Dato’ Dr Abdul Rahman Hashim, Setiausaha Kerajaan Negeri Perak. Ini diikuti ucapan alu-aluan oleh Dato Seri Ir Mohd Nizar, Menteri Besar Perak.

Ir Nizar berharap kakitangan Awam mengutamakan etika kerja Perkhidmatan Awam. Jangan hanya pada slogan yang silih berganti Bersih Cekap Amanah, Kepimpinan Melalui Teladan dan seumpamanya. Apa yang penting dapat berfikir lebih jauh kehadapan untuk kepentingan Negara, pembelaan Rakyat dan mendapat keberkatan Allah.

Era Kegemilangan
Anwar Ibrahim memulakan karier politik bermula 1981 dan dilantik Menteri Belia dan Sukan 1983, Menteri Pertanian 1984, Menteri Pendidikan 1986, dan dilantik Menteri Kewangan pada tahun 1991. Kemudian Timbalan Perdana Menteri pada tahun 1993. Kemudian dipecat dari ahli Umno dan jawatan pada tahun 1998. Pada tahun 1999 dijatuhi hukuman penjara dan dibebaskan 6 tahun kemudiannya. Sekarang Anwar menjadi Ketua Pembangkang di Parlimen setelah memenangi Permatang Pauh pada 26 Ogos 2008.

Anwar berpengelaman mempunyai pandangan luas dalam pentadbiran dan ekonomi sering mendapat jemputan dari Universiti luar negara dan pakar rujuk ekonomi dunia.

Ekonomi kapitalis
Falsafah ekonomi dari Negara barat yang diajar kepada pakar-pakar ekonomi mengambil pendekatan dari pemikiran Gabriel dan Adam Smith. Maka prospek belanjawan berdasarkan pasaran dan keuntungan membina kekayaan mengenepikan pembelaan dan pembinaan insan.Belanjawan diumum bertujuan ‘ketakjuban’ kepada rakyat kebanyakan dengan merupa suatu yang tinggi melangit. Tujuan untuk bermegah dan berbangga hingga lupa realiti kepayahan rakyat. Lupa mensyukuri nikmat kurnia Allah.

‘Sesunguhnya jika kamu mensyukuri (nikmat) Ku, maka akan bertambah ganda nikmatKu’

Seumpama legacy kapal titanic yang gagah, sombong, kerana terhebat pada zamannya. Apa sahaja yang dikatakan Nahkoda benar belaka. Mengemudi kelajuan yang maksima untuk pencapaian dibangga tanpa memikirkan bencana bakal datang. Akhirnya karam maksudnya rugi, yang mendapat hak untuk diselamatkan adalah golongan kaya dan atasan.

Orang bawah dikatakan 'corruption', orang atasan dikatakan 'commission'

Keadaan semasa ekonomi Negara kini cemas melibatkan banyak kerugian dan kemerosotan hasil komuniti Malaysia yang jatuh ke bawah 25% untuk jangka masa belum tentu.

Dasar Pengswastaan
Pengkoporatan agensi kerajaan menampakkan pengurusan lebih longlai dan lekeh berbanding dengan bernaung dibawah pengurusan pemerintah. Banyak penyelewengan, salahlaku dan kerugian dapat dilihat umpamanya Perwaja Steel yang rugi RM13,000 juta. Jabatan dan agensi Kerajaan yang terus menswastakan pengurusan dan penyelenggaraan ada unsur-unsur kepentingan kroni dan nepotism pemilikan Syarikat berkenaan.

Harapan Anwar
Membentuk kerajaan yang berwibawa dan memberi keyakinan yang berkhidmat untuk masyarakat. “Yang Bijaksana tidak Keliru, yang Berakhlak tidak Gundah, Yang Berani tidak Gentar” . Kata-kata yang mahu dibuktikan kepimpinannya sewaktu menerajui Kementerian Kewangan dahulu.

Kedaulatan Melayu
Kerajaan pakatan Rakyat tidak menafikan status peribumi dan bangsa Melayu. Perkara ini termaktub dalam sejarah Tanah Melayu 400 tahun yang lalu. Tertulis dalam sejarah, Laksamana Hang Tuah dan Munshi Abdullah telah mendaulatkan Bahasa Melayu Tulisan Jawi, Islam dan Raja-raja Melayu kepada pemerintahan Siam, Portugis, Belanda, Inggeris dan siapa saja yang memerintah. Sekarang ini dalam perkara 152 dan 153 Perlembagaan Persekutuan tidak dipertikaikan. Kerajaan Pakatan Rakyat. Islam bukan sekadar slogan tetapi dihayati

Kesimpulan
Anwar masih ada karisma, pidatonya lancar dan confident hingga mendapat tepukan gemuruh hadirin. Islam mengajar kita menghormati pandangan dari sesiapapun dan melintasi batas sempadan pemikiran kita.

No comments:

Post a Comment