Wednesday, September 12, 2012

Ajal depan mata sempat dirakam di Syria

Rakaman kamera detik menyayat hati saat tembakan kereta kebal tentera Syria mengorbankan tiga pejuang pembebasan di bandaraya Aleppo, Syria. Turutan foto ini menyentuh sanubari, dari suasana yang tenteram diikuti dengan ledakan tembakan dari kereta kebal yang mengenai sasarannya dan suasana pilu yang menyelubungi.

Begitulah satu kisah kejam yang dipancar dimana setiap hari rakyat Syria melaluinya dibawah regim Presiden Bashar Assad dirakamkan oleh wartawan Tracey Shelton.

Pengelaman Shelton bersama menghabis masanya bersama anggota batalion Noor Den al-Zenke yang melakukan sekatan jalanraya di baris hadapan pertempuran antara tentera kerajaan dan kumpulan penentang.

Dia melaporkan waktu pagi serangan itu sekumpulan lelaki membersihkan sekitar kawasan yang telah dibedil beberapa hari lalu. Mereka dalam keadaan santai dan bergurau tanpa menduga sebarang kemungkinan tiba-tiba serang dan meragut tiga nyawa rakannya.

Perasaan penuh debaran Shelton berlari dari kepulan asap dan menanti jika ada yang terselamat dari serpihan batu akibat dari letupan itu. Mereka yang terbunuh mengalami pendarahan teruk dan patah tulang.

Sehingga disaat ini dilaporkan lebih dari 26,000 orang terbunuh seperti dilaporkan Syrian Observatory for Human Rights semenjak kebangkitan rakyat bermula Mac 2011 dimana dua pertiganya adalah orang awam.
asdf
Sebelum terbunuh: kiri Issa Aiash, 30, bapa kepada 3 anak, ditengah adiknya  Ahmed 17, dan Sheihk Mamoud, 42, bapa yang baru kelahiran anak , ketawa dan bergurau tahkala membersihkan kawasan Sabtu 3 Sept lalu.. Tracey Shelton 
asdf
Keadaan bersedia: kumpulan pejuang mengendalikan senjata di satu sekatan yang telahpun siap dibina beberapa saat sebelum ditembak peluru kereta kebal.
 Moment they died: The photographer captions the split second the tank shell hit the check-point killing three men as it detonates
Saat ajal mereka: Photo turutan yang terakam di sekatan jalan kumpulan ini..
No time to move: The soldier in the fore-ground remains rooted to the spot as his three comrades are obliterated by the blast
Tiada masa untuk lari.. Pejuang hadapan kekal ditempatnya, kaku memerhati apa yang berlaku.
Survivor: This man was the only person who managed to escape, running away from the smoke-filled scene
Terselamat.. hanya orang ini keluar menyelamatkan diri dalam kepadatan asap memenuhi ruang. 
asdfMimpi ngeri.. Terselamat dari letupan maut, pejuang memeriksa kecederaannya.
asdf
Bergelimpangan.. tiga pejuang terbunuh dalam satu detik dari sebahagian dari kejadian lain yang telah mengorbankan 26,000 orang lain di Syria sejak Mac tahun lalu.

No comments:

Post a Comment