Sunday, July 31, 2011

UMNO lebih bahaya dari Wahabi

Tuan Ibrahim Tuan Man
 Keghairahan Umno melalui agensi Majis Keselamatan Negara (MKN) membuat tuduhan mengaitkan Wahabi dengan pengganas bukanlah sesuatu yang baik untuk negara.Wahabi yang diasaskan oleh Syeikh Muhammad bin Abdul Wahhab mempunyai perbezaan dalam perkara furu’, bukan soal penafian prinsip Islam. Kerana itu, ia diterima dan dianuti oleh kerajaan Arab Saudi dan beberapa negara lain.

Arab Saudi, sekurang-kurangnya telah melaksanakan hukum hudud, Qisas dan Takzir, akan tetapi Malaysia masih terkial-kial mencari formula mengatasi masalah jenayah dalam negara.

Umno dalam sejarahnya pernah mengeluarkan kenyataan yang menghina hukum syarak, memperlekehkan sunnah nabi, menganggap negara akan mundur kalau melaksanakan Islam, bahkan lebih teruk dari itu, ada sebilangan pemimpin Umno pernah menanggap politik suku agama suku.

Fahaman sekular yang dianuti oleh sebahagian pimpinan tertinggi menyebabkan Islam hanya ditadbir sebagai satu jabatan, bukan sebagai satu sistem kehidupan manusia. Bukankah ini bukti fahaman Umno yang berdasar sistem pragmatisme sebenarnya jauh lebih bahaya dari Wahabi?

Tuduhan mengaitkan beberapa tokoh agama dengan pengganas bukanlah perkara baru, bahkan ianya selaras dengan anggapan Amerika Syarikat terhadap gerakan Islam.

Cuma yang agak menghairankan bilamana ulama muda Umno juga tergolong senarai pengganas? Apakah Kementerian Dalam Negeri tidak bercadang mengenakan mereka di bawah Ordinan Darurat, sebagaimana nasib enam aktivitis PSM yang sehingga kini rakyat tidak tahu apa jenis ancaman yang mereka bawa kerana menyokong BERSIH 2.0?

Kerana kalau benar ulama muda Umno ini ada kaitan dengan pengganas, bukankah ia sudah pasti menjadi ancaman kepada keselamatan negara?

Sehubungan itu, saya bersetuju dengan pandangan bekas mufti, Dr Asri Zainul Abidin agar 40 ulama muda Umno ini menyemak kembali penyertaan mereka dalam Umno. Tidak terfikirkah bahawa apabila ulama Umno pun dicop sebagai pengganas, bukankah ini bermaksud pemimpin mereka lebih hebat lagi?

Tapi, apa yang hairannya, inilah Umno. Bagi mereka, kerja membunuh kerjaya politik musuh dalaman atau luaran mereka adalah satu kerja yang halal dan wajib dilaksanakan asalkan kuasa politik mereka terjaga.

Penulis adalah Ketua Penerangan PAS Pusat merangkap Pesuruhjaya PAS Pahang

3 comments:

  1. bukan wahabi jer bro... syaitan pun baik kalau dibandingkan dgn amno... syaitan dan iblis hanya tidak sujud pada adam tetapi mereka tetap sujud pada Allah... tapi puak2 amno laknat ni berani main2 dgn hukum Allah.. berani kata hukum potong tangan tu akan banyak ada sup tangan... syaitan dan inlis pun tak berani kata camtu...

    ReplyDelete
  2. Salam..Otak Lunyai....

    Apalah engkau ni..memang otak lunyai...co kamu baca ayat quran tu betul2....Allah suruh Iblis sujud pada Adam....die engkar....Allah sebut...waka na minal kafirin..kamu di kalangan orng yang engkar...itu tak TAAT lah kepada ALlah..namanya.........apalah punya lunyai..ni...kena mengaji banyak lagi ni.....


    Ceklah juga PAS...dan PKR tu..perangai UMNO tu ada dalam semua parti tu..hehehe dalam PAS pun jatuh menjatuh ada..hehehehehhe....kena kenal lah..zahir batin PAS..hehehehhehe....kalau tak mutaakir ni Mat Sabu tak katalah...PAS akan ganti UMNO heheheheh.....boleh fham ke...ucapan dia tu..otak lunyai....bubuh lah nama yang elok skit....hehehehehhe

    ReplyDelete
  3. Negara Islam Saudi

    Saudi Arabia's Crown Prince Nayef bin Abdul Aziz al Saud has reportedly ordered police chiefs through an official letter not to show any mercy to anti-government protesters.

    Nayef wrote the letter in March, addressing police chiefs across Saudi Arabia, including those overseeing the security forces in the holy cities of Mecca and Medina.

    According to the letter, Nayef ordered crackdown on protesters and gave a green light to officers and troops to open fire on those demonstrating against the government's restriction of the people's freedom.

    The ultraconservative kingdom is known for its intolerance of dissent.

    Since the beginning of 2011, Saudi forces have been suppressing anti-regime protests.

    In March, the Saudi Interior Ministry called all public gatherings "illegal."

    Amnesty International accuses Saudi authorities of arresting hundreds of people who have been demanding political and social reforms and calling for the release of their relatives, detained without charge or trial during the uprising.

    More than 300 people have been detained for taking part in peaceful demonstrations in the kingdom's Eastern Province since March, Amnesty says.

    The demonstrations, however, have been raging on, despite the suppressive measures put in place by Riyadh.

    ReplyDelete