Wednesday, December 17, 2008

Nizar: Aturan Hidup secara Halal juga

Ipoh, 15 Dis 2008 Menteri Besar Perak, Dato’ Seri Mohammad Nizar telah menasihatkan orang Islam di Perak supaya tidak hanya mengutamakan produk halal untuk kegunaan harian tetapi juga mesti beramalan dengan cara hidup yang ‘Halal lagi baik’. Konsep Halal tidak hanya dirujuk kepada makan dan minum kita atau cara kita aplikasi keperluan rumahtangga. “Malah ianya berkaitan juga tugas tanggungjawap, daya fikiran dan perkhidmatan yang ditawarkan.” Katanya sebelum merasmikan pembukaan Festival Halal 2008 di Dataran Ipoh isnin lalu.

Nizar berkata dunia kini telah menyaksikan peristiwa dan bencana yang menyayat hati termasuk bencana alam dan krisis semasa kewangan dunia.

“Suasana yang tidak tenteram ini seperti krisis ekonomi dan tragedi tanah runtuh berlaku adalah hasil perbuatan manusia di bumi. Kerajaan Negeri pimpinannya akan tetap diurus di atas prinsip ‘Halal’ dalam gerakerjanya. Itu adalah tanggungjawab kita berbuat demikian, seharusnya pula rakyat Negeri Perak menjejaki contoh ini dalam kehidupan seharian mereka.” katanya.

Nizar menjelaskan setiap tindakan rakyat dan sikap perbuatan mereka mencerminkan juga kepada pemerintahan Negeri ini. “Jika kita adalah kerajaan yang menyeleweng (korupsi), maka rakyatnya juga dalam suasana penyelewengan.”katanya.

Berkaitan dengan Karnival singkat ini yang berlangsung 13 hingga 17 Disember, Nizar berharap ia akan menjadi acara tahunan yang terbuka penyertaannya untuk semua kaum dan tidak hanya untuk peniaga-peniaga dan usahawan-usahawan Islam sahaja.

Lanjutan itu, perniagaan halal adalah amat menguntungkan dan jika kita boleh jadikan Perak dan Ipoh khasnya sebagai Hub Makanan Halal, pastinya akan merancakkan industri perlancongan kita.” ujarnya.The Star, 17 Dis 2008

No comments:

Post a Comment