Wednesday, December 11, 2013

Zaid: Tanpa Umno, melayu akan lebih bertamadun


Tanpa UMNO, orang Melayu akan menjadi lebih lebih baik dipersada dunia tegas Datuk Zaid Ibrahim di blognya lalu yang disiarkan MalayMail hari ini. Malah ujar Zaid kaum dominan di negara ini bukan sahaja akan lebih berpendidikan dan bebas daripada rasuah dengan nilai bangsa yang merendah diri dan beragama, tanpa perlu sikap untuk menunjuk-nunjuk.

Bagi majoriti orang Melayu , Zaid berkata , terdapat sedikit manfaat untuk diberikan kepada kalangan penyokong Umno keseluruhan, kecuali penciptaan segelintir " hartawan dan jutawan Melayu  segera".

Bekas Menteri Kabinet, dalam tindak balas kepada semangat berapi-api yang retorik pembela Melayu yang diucap pada perhimpunan agung ke-67 Umno  minggu lalu. Biarpun catatan blog sini akan menyerlahkan kepincangan demi kepincangannya, namun beliau berkeyakinannya UMNO tidak akan mengubah belangnya.

"Kebenarannya parti  pelampau biru, perkauman dan peralatkan agama. Presiden Umno boleh membantah dan mengatakan UMNO bukan sebuah parti perkauman , tetapi ia cuma andaian. Ia tidak berbeza daripada pihak yang lain dengan idea-idea haluan kanannya.

"Ia adalah satu parti yang menjurus kepada sentimen agama dan bangsa, dan tidak berasa bangga menyerang pihak lain atas alasan agama dan perasaan dia pihak benar," ujar beliau dengan sinis.

Menyelar parti itu perkauman itu yang menegakkan "idea-idea satu pihak saja yang benar ". Dalam persidangan para perwakilan bagaikan juara menyerang kalangan kaum cina manakala kalangan orang melayu penganut Syiah tetapi itu sekadar wayang merekalah lebih Islamik. Maka isu-isu sebenar yang dihadapi rakyat Malaysia hari ini bagai tidak berlaku.

Kemudian, kita dikejutkan dari Presiden UMNO: “Tanpa Umno ke manakah orang Melayu”,
Bekas menteri undang-undang memberi jawapan ringkasnya adalah bahawa orang Melayu masih Melayu tanpa Umno. Tanpa Umno, tidaklah orang Melayu terlalu merosot segala bidang melainkan  demi kepentingan politik pihak tertentu.

"Pendek kata, tanpa Umno orang Melayu akan menjadi makhluk yang lebih bertamadun, " katanya dalam entri terbarunya yang agak keras.

Persidangan Agong UMNO lalu meletakkan Islam agenda utamanya dengan deklarasi Najib mengumumkan untuk meminda perlembagaan parti untuk menerima pakai peruntukan dalam Perlembagaan Persekutuan yang meletakkan Islam sebagai agama persekutuan.

Pindaan ini juga akan termasuk ungkapan " Sunnah wal Jamaah " khusus menentukan Islam anutan oleh parti politik yang paling berkuasa di negara ini.

Nada yang keras Zaid mempersoalkan mengapa Umno tidak buat disepanjang kekuasaannya melakukan perkara yang sama undang-undang tertinggi di negara ini .

"Definisi yang dikatakan boleh menjadikan Islam dan umat Islam yang lebih baik dengan pengubalan pindaan itu adalah pemikiran cetek" katanya.
Selanjutnya dari blog Zaid Ibrahim

2 comments: