Wednesday, August 26, 2009

Rakyat berdemontrasi mengadu kepada Kerajaan Negeri Perak

3 Ramadhan, 25 Ogos 2009 Satu peristiwa yang mengejutkan berlaku hadapan Bangunan Darul Ridzuan yang menempatkan Dewan Undangan Negeri dan Pejabat Menteri Besar. Kehadiran sekumpulan kira-kira 100 penunjuk perasaan dengan sejumlah besar anggota polis bagaimanapun bukannya krisis atau bantahan dari Pakatan Rakyat. Bersama mereka ada yang mendukung anak kecil, beberapa anak-anak sekolah dan warga emas.

Menurut sumber dari Sinar, sekumpulan tunjuk perasaan dari 80 buah keluarga semuanya berketurunan Melayu di penempatan Projek Perumahan Masyarakat Setempat (PPMS) Perlop 1, Sungai Siput U, Daerah Kuala Kangsar dihimpit kemiskinan. Mereka berpindah ke penempatan ini 3 tahun lalu di bawah skim Kerajaan Negeri yang dijanjikan kawasan pertanian namum menghadapi masalah.

Kesempitan hidup yang menyedihkan sehingga tidak dapat hantar anak ke sekolah, tidak mampu membayar bil air dan elektrik dimana ada 14 buah keluarga terpaksa membeli air untuk kegunaan harian mereka. Sumber rezeki yang terhad memaksa ibu-bapa keluar sejauh 25 km mencari kerja di bandar.

Wakil penduduk memberitahu, “Sudah dua kali menghantar memorandum kepada Pejabat Menteri Besar tetapi jawapan yang diterima ialah sedang buat kertas kerja dan berlanjutan 3 tahun. Penduduk juga menuntut DS Zambry untuk turun padang melihat sendiri kesempitan hidup yang ditanggung mereka.”

Sepuluh wakil penduduk telah dibenar masuk ke Pejabat Menteri Besar berbincang dengan wakil DS Zambry dan telah dijanjikan menyelesaikan kesengsaraan penduduk.

Amat sukar melihat orang Melayu mengadukan dan menyatakan kesusahan dikalayak ramai. Tentunya pengabaikan dan sikap sambil lewa pihak berkuasa khasnya pemimpin Kerajaan Negeri yang mengabaikan tanggung-jawap mereka. Kepimpinanan Negeri Perak semasa Datuk Seri Ir Nizar Jamaludin dari Pakatan Rakyat tentunya telah mempunyai kaedah berkebajikan membawa pembelaan semua rakyat.



No comments:

Post a Comment