Wednesday, February 18, 2009

Kalangan Ulama wajar warisi adat bangsa untuk dampingi Raja.

Sultan Perak, Sultan Azlan Shah ketika pelancaran 100 tahun sekolah Anderson di Ipoh disamping Datuk Seri Dr Mohd Hilmi Ismail.
Ipoh 16 Feb 2009 Sultan Azlan Shah pada pelancaran sambutan 100 tahun Sekolah Anderson, Ipoh telah dilihat rapat dengan Datuk Seri Dr Mohd Hilmi Ismail berbanding dengan Menteri Besar Dato’ Dr Zambry Abd Kadir dan kenamaan lain.

5 Nov 2008 yang lalu, Datuk Seri Dr Mohd Hilmi Ismail adalah penggerak utama perhimpunan feudalisme memartabatkan bangsa Melayu. Pada perhimpunan itu lebih kurang 2000 orang atas nama penyatuan Melayu berkumpul dan berarak dari Masjid Ubudiah ke Dewan Santapan, Istana Iskandariah telah diperkenan mengadap Sultan Perak, Sultan Azlan Shah.

Perhimpunan membawa sepanduk antara lain seperti ‘Melayu leka hilang kuasa', ‘Melayu bukan bangsa pendatang,’ dan ‘Jangan pertikai Artikel 153-Islam Agama Rasmi’ dengan penyerahan memorandum dan ikrar taat setia kebawah Duli Tuanku itu diketuai Gerakan Melayu Perak (GMP) yang di pimpin Datuk Seri Dr Mohd Hilmi Ismail secara terhormat di Dewan Santapan, Istana iskandariah, Kuala Kangsar.

Turut menyertai Tan Sri Megat Najmuddin dari Persatuan Darul Ridzuan Wilayah, Osman Abu Bakar; Barisan Bertindak Perpaduan Melayu (BBPM), Ahli Parlimen, Datuk Ibrahim Ali, Datuk Jins Shamsuddin, Datuk Seri Abdul Aziz Shamsuddin, Tun Haniff Omar, Jeneral (B) Tan Sri Mohd Zahidi Zainuddin serta tokoh-tokoh masyarakat setempat.

“Titah Sultan Azlan Shah ketika itu, menyeru semua pihak menghentikan politik keterlaluan dan berfikiran secara rasional dengan mengutamakan kepentingan rakyat memilih kerajaan. Keamanan Negara dan kerukunan rakyat tidak harus dikorbankan kerana perebutan kuasa dikalangan peminpin dan kumpulan tertentu. Penubuhan negeri-negeri Melayu, Persekutuan Tanah Melayu dan seterusnya Malaysia berteraskan sejarah, evolusi sejagat, nasionalisme dan kebudayaan bangsa yang mendaulat institusi raja sebagai penyatuan kaum, agama, bahasa dan budaya Negara.

Jika berlaku kesilapan atau tergelincir perlaksanaan dasar tertentu, maka perbetulkan mekanisme perlaksanaanya bukan mempertikaikan tunjang Negara. Dasar tunjang yang menjadi asas kepada pembinaan Negara merdeka ini tidak harus disentuh, diuji dan dicabar sama sekali kerana dibimbangi menguris sensiviti Melayu.

Sultan Azlan berkesimpulan, pengekalan institusi raja di Negara ini secara tersirat adalah usaha meneruskan dan mengekalkan identiti kerajaan berpaksikan Melayu. Jesteru titah Baginda, sebarang pindaan Perlembagaan yang menyentuh kedudukan raja-raja dan kuasa Raja Pemerintah yang meliputi agama Islam, bahasa Melayu, orang Melayu dan Bumiputera perlu terlebih dahulu mendapat perkenan Raja-raja sendiri.”

Isu Melayu bagaikan tiada kesudahan, mudah dimanupulasikan untuk mendapat simpati, sentiviti.

Maka isu ini disambut media perdana mendapat liputan dan suara Bangsa Membela Melayu seumpama membela Raja. Raja adalah betul dan Kerajaan Pakatan Rakyat adalah salah. Apa yang ditonjolkan perkongsian kuasa kerajaan Pakatan Rakyat, seperti perahu bergerak senget kerana Melayu Islam ada 9 kerusi dan bukan Islam 22 kerusi dalam Dewan Undangan Negeri Perak.

Biarpun PAS yang didominisasi kaum Melayu, telah diberi kepercayaan menjadi nahkoda dan pengemudi perahu Kerajaan Negeri Perak. Tidak menggadaikan keistimewaan Melayu, Bahasa Melayu dan ugama Islam.

Disinilah peranan ulama dan cerdik-pandai Islam sebagai pembela Warisan Adat bangsa untuk mendampingi kumpulan ini dan Raja-raja Melayu.

No comments:

Post a Comment