Monday, April 7, 2014

RM 45juta Naik Taraf Lapangan Terbang Ipoh.. tapi kapalterbang tak turun

Gambar Lapangan Terbang Sultan Azlan Shah, Ipoh pada tahun 2005 Jemaah Haji menaiki Penerbangan Malaysia Boeing 737-400.. kini cuma tinggal FireFly pesawat kipas turbo mendarat.
IPOH 7 April 2014 Kerja menaik taraf bernilai RM45 juta bagi Lapangan Terbang Sultan Azlan Shah digagalkan oleh jalan berlubang di landasan lanjutan, menghalang pesawat seperti seperti Airbus A320 dan Boeing 737-400 mendarat di ibu kota Perak.

Jawatankuasa Kira- Kira Wang Perak (PAC) sedang menyiasat perkara ini tetapi belum diketahui apa akan dilakukan kerajaan negeri selepas Jabatan Penerbangan Awam (DCA) mengisytiharkan landasan sepanjang 2,000 meter tidak selamat untuk pesawat lebih besar kerana terdapat jalan berlubang di landasan yang dipanjangkan.

Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Kepayang merangkap Pengerusi DAP Perak Nga Kor Ming mengatakan landasan dipanjangkan dari 1,780 meter ke 2,000 meter untuk menampung pesawat lebih besar dari Singapura, Medan dan Hong Kong, namun hanya pesawat Firefly, anak syarikat Malaysia Airlines yang menggunakan laluan Ipoh-Singapura setiap hari dengan pesawat kipas turbo ATR 72.

“Kontraktor, arkitek dan jurutera yang terlibat dalam pembinaan dan memanjangkan landasan akan dipanggil,” kata Nga kepada The Malaysian Insider.

Beliau enggan mengulas lanjut kerana merupakan salah seorang anggota PAC yang menyiasat kes tersebut.

Lapangan terbang itu sebelum ini digunakan untuk menampung penerbangan setiap pagi di antara bandar perlombongan bijih timah itu dan Subang bagi mereka yang mengambil penerbangan sambungan terutamanya ke Hong Kong.

Akan tetapi Lebuhraya Utara-Selatan memudahkan akses antara Ipoh dan bandar-bandar lain dan menyebabkan penerbangan ke ibu negeri Perak itu berkurangan.

Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir berkata, lapangan terbang diubahsuai bagi membawa masuk pelancong asing kerana Perak mempunyai potensi untuk memajukan lagi sektor pelancongan.

Bagaimanapun, sumber memberitahu The Malaysian Insider terdapat sembilan jalan berlubang di landasan lanjutan sehingga memaksa DCA mengisytiharkan pada Disember lalu pendaratan dan perlepasan tidak selamat di landasan tersebut.

Sumber memberitahu, PAC sedang melihat apakah terdapat elemen rasuah dan apakah prosedur diikuti dalam kerja menaik taraf itu.

"Apakah ada ujian tanah dijalankan kerana jalan berlubang adalah kejadian yang biasa berlaku di Ipoh," kata sumber itu.

Kerja menaik taraf bangunan terminal termasuk pembinaan sebuah bumbung baru dan permukaan hadapan bangunan, manakala dewan ketibaan dan perlepasan diperbesarkan dengan kemudahan berhawa dingin sepenuhnya untuk meningkatkan tahap keselesaan penumpang.

Selain itu, apron diperluaskan untuk menampung tiga pesawat pada masa yang sama.

Sementara itu, Nga berkata cita-cita Zambry untuk membangunkan Perak hanya akan menjadi angan-angan tanpa lapangan terbang beroperasi secara optimum.

"Pembangunan di negeri ini akan terbantut jika infrastruktur seperti komunikasi tidak diperbaiki,” katanya.

Nga yang juga ahli Parlimen Taiping mengatakan ini sebagai respons kepada jangkaan Zambry akan terdapat 1.4 juta pelancong ke Perak pada tahun pertama selepas Million Movie Animation Park Studios (MAPS) beroperasi pada 2016.

Nga mengatakan jangkaan Zambry adalah fiksyen dan tidak realistik kerana Perak tidak mempunyai lapangan terbang antarabangsa.

Perak Corporation Berhad mengumumkan minggu lepas pembinaan MAPS bernilai RM300 di Meru, Ipoh yang dijangka siap pada Disember tahun depan.

Beliau berkata lapangan terbang antarabangsa yang terdekat dari MAPS adalah di Pulau Pinang, iaitu kira-kira 150km dan Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur yang sejauh 250km dari situ.

"Bagaimana MAPS mampu menarik pelancong asing apabila tiada Lapangan Terbang di Ipoh," soal Nga.

Nga berkata statistik Kementerian Pelancongan mendedahkan Malaysia menerima 102.2 juta pelancong asing di antara 2008-2013 tetapi hanya 2.4 juta atau lebih kurang 2% melawat Perak.

"Purata kira-kira 400,000 pengunjung setahun antara 2008 dan tahun lepas," katanya sambil menambah adalah tidak realistik bagi Zambry untuk mempercayai jumlah pelancong asing akan bertambah tiga atau empat kali ganda secara ajaib dengan siapnya MAPS tanpa lapangan terbang antarabangsa.

Beliau berkata, perniagaan taman tema adalah industri yang sangat berdaya saing dalam beberapa tahun kebelakangan ini, dengan pembukaan Legoland di Johor Baru dan Universal Studio di Singapura.

Nga mengatakan Cartoon Network Amazone Theme Park di Pattaya akan dibuka di Thailand pada Julai dan Twentieth Century Fox Theme Park di Genting dijangka dibuka pada 2016.

Legoland juga boleh mendapat manfaat daripada pelancong asing ke Universal Studio Singapura kerana lokasinya yang strategik dan berhampiran Singapura.

Universal Studio Singapura merekodkan dua juta pelancong selepas sembilan bulan dibuka.

Pada masa sama, Twentieth Century Fox Theme Park melabur RM910 juta untuk menaik taraf taman tema sedia ada bagi menarik pelancong antarabangsa.

Cartoon Network Amazone Theme Park di Pattaya walaupun agak kecil dengan pelaburan RM100 juta juga mempunyai kelebihan kerana terletak di sebelah pantai terkenal di peringkat antarabangsa.

Ia terletak hanya 15 minit memandu dari selatan Pattaya dan dilengkapkan pantai yang indah, berpotensi menarik lebih ramai pelancong ke Pattaya.

"Apakah kelebihan kompetitif MAPS sebagai taman tema bernilai RM300 juta dibina di bandar tanpa lapangan terbang antarabangsa?

Beliau menggesa Zambry melancarkan satu pelan induk pelancongan Ipoh serta merta yang meliputi pengangkutan, infrastruktur, makanan, dan penginapan untuk melengkapkan dan menarik lebih ramai pelancong ke MAPS. – 7 April, 2014.

Tuesday, April 1, 2014

Transkrip Penuh Perbualan Menara Kawalan Udara KL VS Kokpit MH370

Akhirnya Trankrip penuh MH370 melibatkan komunikasi antara pilot MH370 dengan menara kawalan udara Kuala Lumpur telah didedahkan kepada umum ! Jika sebelum ini Datuk Seri Hishammudin hanya akan mendedahkan MH370 transkrip penuh antara juruterbang MH370 dengan pengawat trafik udara kepada umum andaikata mendapat kebenaran daripada pakar-pakar. Hari ini…
MAS 370 (Kuala Lumpur to Beijing)
PILOT-ATC RADIOTELEPHONY TRANSCRIPT
Departure from KUA: 8 March 2014        
ATC DELIVERY   
12:25:53               MAS 370              Delivery MAS 370 Good Morninq             
12:26:02               ATC                        MAS 370 Standby and Malaysia Sx is cleared to Frankfurt via AGOSA
Alpha Departure six thousand feet squawk two one zero six      
12:26:19               ATC                        ... MAS370 request level              
12:26:21               MAS 370              MAS 370 we are ready requesting flight level three five zero to Beijing  
12:26:39               ATC                        MAS 370 is cleared to Beijing via PI BOS A Departure Sx Thousand Feet
                                                                squawk two one five seven       
12:26:45               MAS 370              Beijing PI BOS A Sx Thousand Squawk two one five seven, MAS 370
Thank You          
12:26 53                ATC                        MAS 370 Welcome over to around          
12:26:55               MAS 370              Good Day                                           
LUMPUR GROUND         
12:27 27                MAS 370              Ground MAS370 Good morning Charlie One Requesting push and start 
12:27:34               ATC                        MAS370 Lumpur Ground Morning Push back and start approved
Runway 32 Riqht Exit via Serra 4.              
12:27:40               MAS 370              Push back and start approved 32 Right Exit via Serra 4 POB 239 Mike
Romeo Oscar    
12:27:45               ATC                        Copied 
12:32:13               MAS 370              MAS377 request taxi.    
12:32:26               ATC                        MAS37.....(garbled) ... standard route. Hold short Bravo               
12:32:30               MAS 370              Ground, MAS370. You are unreadable. Say again.            
12:32:38               ATC                        MAS370 taxi to holding point Alfa 11 ftjnway 32 Right via standard
route. Hold short of Bravo.         
12:32:42               MAS 370              AJfa 11 Standard route Hold short Bravo MAS370.                                          
12:35:53               ATC                        MAS 370 Tower               
12:36:19               ATC                        (garbled)... Tower... (garbled)   
                                MAS 370              1188 MAS370 Thank you              
LUMPUR TOWER                            
12:36:30               MAS 370              Tower MAS370 Morning              
12:36:38               ATC                        MAS370 good morning. Lumpur Tower. Holding point.. [garbled]..10 32
Right     
12:36:50               MAS 370              Alfa 10 MAS370
12:38:43               ATC                        370 lineup 32 Right Alfa 10.         
                                MAS 370              Line up 32 Right Alfa 10 MAS370.              
12:40:38               ATC                        370 32 Right Cleared for take-off. Good night.   
                                MAS 370              32 Right Cleared for take-off MAS370. Thank you Bye.   
LUMPUR APPROACH                    
12:42:05               MAS 370              Departure Malaysian Three Seven Zero _.           
12:42:10               ATC                        Malaysian Three Seven Zero selamat pagi identified. Climb flight level
one eight zero cancel SID turn right direct to IGARI_       
12:42:48               MAS 370              Okay level one eight zero direct IGARI Malaysian one err Three Seven
Zero      
12:42:52               ATC                        Malaysian Three Seven Zero contact Lumpur Radar One Three Two Six
good niqht         
                                MAS 370              Night One Three Two Six Malaysian Three Seven Zero   
LUMPUR RADAR (AREA)              
12:46:51               MAS 370 ATC     Lumpur Control Malaysian Three Seven Zero Malaysian Three Seven
Zero Lumpur radar Good Morning dimb flight level two five zero              
12:46:54               MAS370               Morning level two five zero Malaysian Three Seven Zero             
12:50:06               ATC                        Malaysian Three Seven Zero climb flight level three five zero
12:50:09               MAS370               Flight level three five zero Malaysian Three Seven Zero
01:01:14               MAS370               Malaysian Three Seven Zero maintaining level three five zero
01:01:19               ATC                        Malaysian Three Seven Zero_
01:07:55               MAS370               Malaysian...Three Seven Zero maintaining level three five zero_              
01:08:00               ATC                        Malaysian Three Seven Zero Malaysian Three Seven Zero
01:19:24               ATC                        contact Ho Chi Minh 120 decimal 9 Good Night  
01:19:29               MAS370               Good Night Malaysian Three Seven Zero